Wat zijn de regels voor lied keuze voor het Eurovisiesongfestival???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
5.4K

Antwoorden (2)

Daar zijn geen regels voor, tussen 1976-1999 moest je in een eigen landstaal zingen maar die regel is ook al afgeschaft. De enige andere regel is dat er maar zes mensen op het podium mogen staan en die hoeven niet eens uit het betreffende land te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn genoeg regels voor het Eurovisie Songfestival. Zo mag het lied dat je instuurt, niet voor een bepaalde datum naar buiten gebracht zijn via o.a. Youtube en overige media. Meestal is deze datum September van het jaar ervoor, dus in dit geval september 2012. Uiteraard moet het een uniek nummer zijn, dus geen cover.
In de songteksten mag geen merknaam worden verwerkt. Vorig jaar moest Valentina Monetta haar titel "Facebook, uh oh uh" veranderen in "The social network song, uh oh uh oh", omdat Facebook duidelijk in de songtekst was verwerkt.

Je moet minimaal 16 jaar zijn om mee te doen. (Ben je tussen de 10 en 15, dan kun je meedoen aan het Junior Eurovisie Songfestival)

Een ingezonden liedje mag niet langer duren dan 3 minuten. Er mogen niet meer dan 6 personen op het podium.

Ieder land heeft zich te houden aan een deadline. Rond april wil de EBU (European broadcast union) van elk land weten welk lied ze insturen.

De "big five" doen automatisch mee in de finale, dit zijn Engeland, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje. Samen met het gastland zullen zij verdeelt in beide halve finales mee mogen stemmen. De beste 10 vanuit beide halve finales doen mee aan de finale en dan staan er 26 (soms 25) liedjes in de finale.