Hoe ontstond de hardrock muziek?

Als je een link weet met een gemakkelijke tekst, zou dat erg handig zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Antwoorden (1)

Hardrock ontstond eind jaren zestig als mengelmoes van blues, rhythm & blues, en rock & roll. Formaties als Cream en The Jimi Hendrix Experience worden als grondleggers gezien. Zij zijn het namelijk die traditionele elementen uit Amerikaanse rhythm & blues en rock & roll samenvoegden tot een krachtig, zwaar gitaargeoriënteerd geheel. Hoge volumes gingen gepaard met overstuurde en vervormde gitaren. Dat leidde al snel tot de term power trio.
Nog rauwer ging het eraan toe bij Amerikaanse pioniers als Blue Cheer en MC5, die er qua volume bovendien nog een schepje bovenop deden.
Het waren echter Britse acts als Deep Purple, Led Zeppelin en Black Sabbath en het Australische AC/DC die de term hard rock in de jaren zeventig definitief vormgaven. Daar waar stevig rockende tijdsgenoten als Humble Pie, Grand Funk Railroad en Free vasthielden aan de blues roots, bedienden zij zich namelijk van harde repeterende gitaarriffs en solide ritmesecties. In de Verenigde Staten werd hardrock toen ook wel aangeduid als heavy metal, maar de verschillen binnen het genre zijn te groot om alles over één kam te scheren. In Europa werd er zorgvuldiger met de term omgegaan en staat heavy metal voor muziek die beduidend grimmiger, agressiever, harder en daardoor minder toegankelijk is.
Amadea