is het luisteren naar de radio op internet illegaal?

ik luister soms wel internet-radio, en ik vroeg me af of dit niet illegaal is: TV is op internet wél illegaal. (dan heb ik het niet over ziggo en UPC etc.)

http://help.publiekeomroep.nl/faqs/nederland-1-2-en-3-live-op-internet

waarom mag radio dan wel op internet gestreamd worden? en hoe zit het met de nonstop 40? daar wordt de top 40 gedraaid zonder enige reclame ertussen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Het beste antwoord

TV op internet is natuurlijk helemaal niet illegaal. Je kunt volledig naar honderden TV-kanalen kijken op het internet. Toevallig niet -live- naar de Nederlandse publieke en commerciële zenders, maar dat is hun keuze.
Verreweg de meeste radio-internetstations zijn volledig legaal. Ze hebben hun eigen afspraken met de auteursrechtelijke organisaties (buma-stemra-sena) dus de uitvoerende artiesten worden er ook beter van.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar er zijn ook sites die programma's (vooral voetbal is populair) streamen zonder daar rechten voor te betalen en dat streamen is illegaal.
Of het naar die streams kijken ook illegaal is weet ik niet zeker, het is in elk geval niet de bedoeling dat het gebeurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Adrie, alles wat op internet plaatsvindt, kun jij lekker legaal bekijken. Het kan pas strafbaar zijn als je sommige zaken gaat uploaden.
Een uitzondering op het bekijken en/of downloaden betreft uiteraard al het pedo-gedoe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
buma en stemra ken ik maar wat is sena?

Andere antwoorden (2)

Nee, zowel televisie als radio zijn legaal te beluisteren.
Mits deze worden uitgezonden met toestemming van de rechthebbende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee is niet illegaal. TV op internet is voor zover ik weet ook niet illegaal, naar mijn mening alleen maar in het belang van degene die uitzend.

Immers, de publieke omroep wordt betaald vanuit belastinggeld en de commerciele omroepen vanuit reclame opbrengsten. Hoe meer mensen kijken naar de zender, hoe meer ze kunnen vragen voor de reclames, dus als er veel mensen kijken via internet is dat alleen maar mooi voor de reclame opbrengsten.

UPC en Ziggo vinden het niet leuk, maar zij zijn gelukkig niet de baas.