Wat heb je allemaal nodig om professioneel iets op te nemen? (zang en ik heb al een Samson C01U).

Ik heb alleen de microfoon Samson Co1U maar wil een echt heldere opname maken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Antwoorden (2)

Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.
Wat ik voor mijn opnames gebruik:

Pro-Tools 10 (de normale, niet de LE)
Mackie Onyx 1220 firewire
Imac om het zooitje te draaien
Shure SM58
En wat isolatie materiaal wat ik als een schort om de mic heb gebouwd zodat de reflecties worden geabsorbeerd.

Simpelere manier:

Audacity + Behringer audio interface + je mic. Dat dan met een EQ'tje bewerken zodat de nare frequenties eruit zijn. En een klein galmpje erover heen (onderschat het belang niet! overal, maar dan ook echt overal waar je bent heb je galm, haal je dat weg klink je niet natuurlijk).

Maar je vraag heeft het over professioneel opnemen.
Dan moet je toch gaan kijken naar DAWs (digital audio workstation) zoals Cubase, Pro-Tools of Logic Pro. Dat zijn de programma's waarmee in de grootste studio's word gewerkt.

Je C01U kan je dan ook gelijk bij het vuil zetten, om heel eerlijk te zijn. De goedkoopste maar toch professionele oplossing hiervoor is dan ook de Shure SM58. Meest gebruikte zang mic ter wereld. Die word tegenwoordig voor rond de 90 euro verkocht, en je kan hem van een flat afgooien en hij doet het nog!

Om van je mic naar je DAW te gaan heb je een interface nodig. Dat kan een mixer zijn met multitrack opname mogelijkheden (dus meerdere microfoons tegelijk opnemen op verschillende kanalen, meer voor drums etc). Of een simpel audio interface' je. Als je Pro-Tools wilt gebruiken heb je aanbiedingen van M-boxes. Dat is een audio interface waar je Pro-Tools bij krijgt.

Als je dat allemaal hebt kan je nog kijken naar absorberend materiaal (speciaal foam, verkrijgbaar bij bijv. music store). Maar dat kan je ook voor lief nemen en dat in je DAW aanpassen (dus een EQ + compressor + reverb).

Een lap tekst, maar zeker de moeite waard om je in dit onderwerp te verdiepen. Als er meer vragen zijn laat het me weten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals je hierboven kan lezen kun je het inderdaad zo gek maken als je wilt. :)
Maar met de microfoon die je hebt kun je ook prima opnames maken.
Experimenteer eens met microfoon positie. (draai hem eens iets om zijn as, plaats hem eens wat hoger of lager dan je mond.)
Natuurlijk kun je daarna de opname (belangrijkste) naar hartelust met allerij software bewerken naar smaak.
Maar een slechte opname wordt nooit een goede.
Mijn voorkeur gaat ook niet uit naar USB microfoons maar dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn.
En ehh, (goed) opnemen en bewerken is ook een kunst. :)

Toegevoegd na 9 minuten:
Hiernog een link met goede informatie. (Wel in het Engels)