Kan je slechte audio bestanden (oudere opgenomen bestanden) met een programma verbeteren?

ik bedoel dus eigenlijk dit: je heb een mp3 van een nummer dat is opgenomen in 1984 (is minder goed). kan je dit met een programma verbeteren naar een kwaliteit van 2000 (nog wat)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Antwoorden (4)

Er zijn verschillende programmatie op de markt waarmee je de kwaliteit een beetje kan verbeteren. Meestal is de verbetering maar minimaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een ijzeren wet: iets dat er niet in zit, kun je er nooit meer uithalen. Als dat nummer zich bijvoorbeeld bevond op een compact-cassette dan is het audio nu gedegradeerd, dat zal zich eerst uiten in het ontbreken van hoge tonen.
Die tonen zijn echt weg, die tover je niet meer terug.
Je kunt wel met moderne software nog wat ruis onderdrukken en tikken uit grammofoonplaten halen. Maar weg is weg.
AWM
14 jaar geleden
Er zijn verschillende programmea's waarbij je oude muziek weer kan oppoetsen. Wat hierboven is gezegd is deels kliklare onzin: verval komt in patronen m die partonen zijn heel goed te verwijderen. Bijv,: Audicity is zo'n programma.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik gebruimkte vroeger altijd een bekend programma uit Taiwan, maar helaas de naam vergeten. Ik houdt mij niet meer met muziek bezig, maar het resultaat was vaak opzienbarend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou hiervoor het programma Wavepad kunnen gebruiken of anders Adobe Soundbooth. Beide bevatten gespecialiseerde opties om oude geluidsbestanden te restaureren, oftwel, tiks e.d. te verwijderen.