Hoe moet je de verhouding tussen twee tonen berekenen als het interval groter is als een octaaf?

Op de engelse wikipedia staan de verhoudingen van alle intervallen tussen prime en octaaf, maar hoe zit dat met de verhoudingen van none tot dubbeloctaaf? Is dit in het geval van een grote none een kwestie van het optellen van de verhouding van het octaaf en de grote secunde?

Intervalverhoudingen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Interval_(music)#Size_of_intervals_used_in_different_tuning_systems

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (1)

Zoals je het zelf uitlegt in je toelichting is het m.i. juist.
Je kunt het vergelijken met tellen. Bij het getal 9 is de boel ook op en begin je met 10 en 11.
12 betekent dan niet meer 1 maal 10 plus 2.

Zo doe je het ook met intervallen.
Maar omdat het benoemen van intervallen een middel is, en geen doel, stopt het wel zo'n beetje in de praktijk als de intervallen groter worden dan 2 octaven.

decime = octaaf plus terts
undecime = octaaf plus kwart
duodecime = octaaf plus kwint
tredecime = octaaf plus sext
quardecime = octaaf plus septiem
quindecime = twee octaven

http://nl.wikipedia.org/wiki/Interval_%28muziek%29