Mijn gitaar raakt vals als ik "Bending" gebruik. Hoe kan ik dat oplossen?

Ik ben een tijdje geleden begonnen met het spelen van de zogeheten "slide en bend solo's". Daarmee bedoel ik solo's waarin je de vingers van fret naar fret verschuift en waarbij je de snaren omhoog drukt. Ik heb alleen gemerkt dat als ik mijn snaren omhoog druk, de gitaar na 1 keer al weer vals is. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Ik heb het al geprobeerd met grafiet, ik heb geprobeerd om de stemmechanieken strakker/losser te draaien, ik heb de gitaar zelfs al naar een gitaar-specialist gestuurd. Niets hielp.

Ik zou de persoon die mij kan helpen heel erg dankbaar zijn!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Antwoorden (2)

Meestal ontstemt je gitaar door een combinatie van factoren. Wellicht heb je een aantal bends (lees: het opdrukken van de snaar) gemaakt op je snaren of wellicht was er een steviger stukje gitaarwerk dat meer van de snaren verlangde. Dat kunnen redenen zijn waarom je gitaar is gaan ontstemmen. Maar het is niet de oorzaak! Een goede gitaar mag namelijk niet gemakkelijk ontstemmen.

Bij een akoestische gitaar met nylon snaren kan het zo zijn dat er nog rek zit in het nylon. Nieuwe nylon snaren ‘werken’ nog een tijdje en zullen met name de eerste dagen en weken steeds een beetje langer worden door de spanning die op de snaar staat. Dat is normaal. Vervang dus ook nooit kort vooraf aan een optreden of concert de nylon snaren van je akoestische gitaar!

Stalen snaren hebben in principe geen rek, zoals dat bij nylon snaren bestaat. Het vals worden van je gitaar zal hier dus een andere oorzaak hebben. Deze mogelijke oorzaken kunnen overigens ook van toepassing zijn op alle akoestische gitaren.

Allereerst is het belangrijk dat de snaar op de juiste manier op de gitaar is gezet. Met name het omwinden van de stemschroef met de snaar moet onder spanning gebeuren. Als je een nieuwe snaar op je gitaar zet, dan moet je deze voortdurend onder spanning houden terwijl je de stemschroef strakker draait. Doe je dat niet, dan zal de snaar speling hebben rondom de stemschroef. De snaar zit dan als het ware te los om de stemschroef heen gedraaid waardoor deze bij het minste of geringste gaat verschuiven en ontstemmen. Zorg dus dat je nieuwe snaren goed onder spanning op je gitaar zet om ontstemmen te voorkomen!

De kam van je gitaar kan een andere oorzaak zijn. De snaren van je gitaar liggen in een gleufje op de kam. Als dit gleufje te klein of te smal is dan zal de snaar niet goed glijden. Na een bend van je snaar dient deze op exact dezelfde plek terug te komen, onder exact dezelfde spanning. Functioneert je kam niet goed of is deze vuil of niet glad, dan kan dit dus de oorzaak zijn van het voortdurend ontstemmen van je gitaar. Het advies is om je kam goed schoon proberen te maken of anders deze te vervangen.

verder

http://www.gitaarprofessor.nl/mijn-gitaar-is-ontstemd-en-niet-meer-zuiver

het kan 3 oorzaken hebben of het probleem zit in het instrument of het ligt aan je techniek of het is een combinatie van beiden.

in alle gevallen is er een oplossing lijkt me. als je les hebt is het verstandig dit probleem daar is voor te leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aanvulling op de vorige schrijver, die de meeste antwoorden al heeft gegeven.
De enige oorzaak die niet genoemd wordt en niet een onbelangrijke is: de kwaliteit van de stemmechanieken is heel belangrijk. Ze moeten soepel lopen en NIET teruglopen. En dat is vaak het geval met matige mechanieken. Het hangt natuurlijk van de kwaliteit van de gitaar af, maar een setje goede mechanieken kan lopen van 100 tot wel 800 euro.