Waarom 'stoort' radio 4 op mijn autoradio?

Ik ben een liefhebber van klassieke muziek en heb om die reden vaak Radio 4 aan staan op mijn autoradio. Zowel in mijn huidige auto (Volkswagen Passat Variant met een volledig geïntegreerd radio/navigatie/multimedia systeem) als in ál mijn vorige auto's, valt het me op (en vind ik het vervelend) dat er bijna altijd 'ruis' en andere 'bijgeluiden' te horen zijn op déze zender. En dus níet op bijvoorbeeld Radio 1. De zender wordt automatisch verbonden met de dichtstbijzijnde zendmast (meestal Lopik 94.3 FM). Finetunen heeft geen zin. Het probleem blijft. Ik heb dus niet het idee dat het kan worden verholpen (hoewel...!). Ben al lang blij als er iemand is die me kan uitleggen hoe het eventueel komt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
4.6K

Het beste antwoord

De lopik zender is vorig jaar door brand beschadigd en voor zover ik weet nog niet helemaal hersteld en daardoor is het signaal op veel plaatsen zwakker dan normaal.

Veel moderne auto's hebben geen fatsoenlijke antenne, maar zo'n op de voorruit geplakt dingetje. Fijn voor het uiterlijk en tegen vandalisme, maar antennetechnisch gezien een drama (veel te weinig signaal, en bovendien gevoeliger voor stoorsignalen binnenin de auto).
Als dat een oorzaak is kun je overwegen een echte antenne op je auto te zetten...

Het kan zijn dat in jouw omgeving (heb je er overal in het land last van?) een andere zender, of ander stoorsignaal, de zaak beinvloedt. Als je zo'n 20-40km verderop bent zou de raio naar een andere zendmast (frequentie) om moeten schakelen, heb je er dan ook last van?

Bij mij klinkt Radio 4 momenteel brandschoon, ook in stille passages (omgeving rotterdam, 94,7, 3 elements richtantenne buiten) dus het lijkt geen struktureel probleem in het uitgezonden signaal.

Onderschat ook niet dat het op andere (pop) zenders nooit stil is: daar valt eventueel gepruttel dus niet of nauwelijks op. Radio 1 is misschien een ander verhaal.

Er is nog een theoretische mogelijkheid dat je auto zelf de storing veroorzaakt: moderne auto's zitten zo vol elektronica dat stoorsignalen vrijwel onvermijdelijk zijn.
Heb je op een goede draagbare, of een radio in huis (met een antenne, de kabel is meestal ook een bron van koffiepotgeluiden) wel goede ontvangst?

Ik denk dat radio 4 ook via DAB (digitaal) uitzendt, en er zijn DAB autoradios op de markt. Misschien is als laatste redmiddel inbouw van een andere radio haalbaar...

Succes met je zoektocht naar de oorzaak, en het eventueel oplossen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
Lopik is al geruime tijd weer op vol vermogen in de lucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan voor je uitgebreide antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitgebreid in informatief!

Andere antwoorden (3)

Dat ligt dan aan radio4 zelf. Waarschijnlijk een mankement aan de zendmast. Je kunt radio4 contacteren en het melden. Als niemand iets meld, zal het niet snel zijn opgelost ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat probleem is al jaren aan de hand? Klinkt niet erg aannemelijk.
Als liefhebber van Radio4 moet je vast vorig jaar de actie van Radio4 om ontvangstproblemen te melden hebben gehoord. Op de site van Radio4 staat nog steeds hoe het kan worden gemeld. Zie link. Er zijn al wel wat verbeteringen doorgevoerd zo is de storing rond Ede op de A12 aangepakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In 2003 is er een nieuwe herverdeling van de FM-zenders ingevoerd, om meer plaats maken voor de commerciële zenders. De ether zit nu zo vol, dat er geen zenders meer in het hele land storingsvrij zijn te ontvangen. Bij 'omstandigheden' (bij mist) is het helemaal erg en kan je radio er niets meer van bakken. Niemand kan dus Radio4 in het hele land storingsvrij ontvangen. Die tijd is voorbij.
Het kopen van een DAB-radio, wat eerder werd gesuggereerd, is zinloos want er staan nog wat proefzendertjes, die niet dekkend zijn. En de investering erin zou wel eens een hele slechte kunnen zijn, heleboel landen zetten op het laatste moment de investeringen in DAB on hold.
Je kunt het beste naar zelf opgenomen muziek luisteren in de auto. Of naar een zender via het internet, maar dat kost nogal wat mobiele bitjes.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Via internet luisteren is in een rijdende auto ook niet geweldig. Bovendien zijn de bitrates van de meeste zenders bedroevend laag. (Radio 4 is ietsje beter, maar top is het niet) De dekking van DAB is inderdaad nog een beetje treurig... zie http://goo.gl/x8ou9