Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Een bluesharp heeft een ander soort tongetjes dan een gewone harmonica waardoor je de tonen beter kunt buigen. Waarom het een harp genoemd wordt weet ik ook niet zeker maar ik vermoed naar analogie met de mondharp (mouth harp of jew's harp).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Geen echt antwoord, want ik weet niet, waarom het een bluesharp genoemd wordt ,maar misschien tóch een mogelijke verklaring - misschien om dezelfde reden dat een viool een 'fiddle' genoemd wordt. Er wordt op een heel specifieke manier op gespeeld, dus daarom een specifieke, afwijkende naam?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn twee verschillende benamingen voor hetzelfde instrument waarbij harp meer Amerkaans is en harmonica Engels.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet elke mondharmonica is hetzelfde. Een bluesharp wordt zo genoemd omdat die is opgebouwd uit de tonen van de majeurtoonladder van de toonsoort waarin de harp gestemd is. De bluesharp bevat dus niet alle tonen binnen een octaaf. Maar door gebruik te maken van buigen en overblowing kunnen deze tonen wel geproduceerd worden. Typisch blues, dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding