Zondag is 'n korte dagIn 't kleine stukje bosEven dieffie-met-verlosWat bedoelde Andre Hazes met de laatste regel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2.7K

Het beste antwoord

dieffie met verlos is een spel kinderspel...
SPELREGELS

Ieder team bestaat uit tenminste tien spelers, waaronder één aanvoerder. Het ene team onderscheidt zich van het andere door b.v. zakdoeken om de arm te binden. Er zijn veel varia­ties van diefje met verlos. Hieronder wordt één van de vele mogelijkheden gegeven. Men komt overeen welk deel van park of speelplaats tot het speelveld wordt gerekend: daarbuiten mag men zich niet begeven. Beide teams kiezen een eigen basis (het 'fort' of het 'kasteel'). Dit kan een struik, een portiek, een boom of een lantaarnpaal zijn. De forten zijn zover mogelijk van elkaar verwijderd. Één der partijen, de 'diefjes', probeert nu minstens één man binnen het vijandelijke fort te krijgen. Wanneer dat lukt, is het spel uit en hebben de diefjes gewonnen. Wanneer een diefje door een 'agent' wordt getikt, is hij gevangen genomen en wordt naar de 'gevangenis' gebracht (b.v. een paal of een boom, die de gevangene nu moet blijven aanraken). Het volgende gevangen diefje hoeft de paal niet aan te raken; het is voldoende dat hij de eerste gevangene vasthoudt. Zo kan een sliert ontstaan. Wordt iemand uit die sliert aangeraakt door een diefje dat nog op vrije voeten is, dan zijn alle gevangenen plotseling bevrijd, Op hun eigen basis kunnen de diefjes niet gevangen worden genomen. De agenten winnen, wanneer alle diefjes gevangen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hazes beschrijft in deze smartlap een gescheiden vader die op zondag even zijn kinderen mag zien. Dan is de zondag veel te kort en dat gaat ie "diefje met verlos" spelen, een kinderspelletje.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel voor de antwoorden,ik ben dik tevreden
Hij bedoelde dat hij even echt met de kinderen wilde spelen, ofwel gezellig iets samen doen. Dat dat dan dieffie met verlos is (inderdaad een bekend kinderspel), is alleen maar omdat ''verlos'' op ''bos'' rijmt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diefje met verlos wordt gespeeld in de KPN reclame
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Dieffie met verlos" is een kinderspelletje. Een aftikspelletje.
Hij gaat dus op zijn korte zondag met zijn kind(eren) naar het bos en daar spelen ze dat spelletje.
Sommigen noemen het spelletje "tikkertje" en in de Zaanstreek wordt het "tikkie-de-man" genoemd.