Welke contredanse van Rameau moet ik hebben?

Ik zoek de contredanse van Rameau (er zijn er meerdere) waarbij je trommelslagen hoort en daarna niet. Ik heb het zelf nog nooit gehoord maar het hoort bij een muziekles waarbij de kinderen op de trommelslagen lopen als reuzen.
Wie weet welke contredanse ik moet hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (1)

Om de betreffende muziekles op te sporen lijkt me heel lastig. Ik kan je dus niet "de" contredanse geven maar hier is wel een suggestie.

De "Contredanse très vive" uit Les Boréades lijkt me hier prima geschikt voor, vooral voor jonge kinderen. Het ritme is heel simpel (zie plaatje) en omdat dit stukje een rondo-vorm heeft, zijn de momenten waar gelopen of (mee-)getrommeld moet worden goed voorspelbaar. Ook lijkt me de klankkleur van het slagwerk aansluiten bij reuzen. Het aardige van dit stukje is, dat het ook een A-B-A vorm heeft, en dat er in het middendeel niet gelopen of getrommeld wordt. Kun je een heel leuke les van maken denk ik.