Kan iedereen zo'n mooie stem als Adele krijgen door heel hard te oefenen/trainen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, jammer genoeg niet. Ik ken een afgestudeerde zangpedagoge die precies weet hoe het moet en het technisch perfect doet, maar haar stem is echt niet mooi en zal het ook nooit worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je kan nooit Adele worden en daarom nooit dezelfde stem krijgen als haar.

Antwoorden (4)

Helaas moet je wel gezegend zijn met een van nature mooie stem, dat wil niet zeggen dat je door heel hard oefenen niet heel erg dicht in de buurt kan komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, helaas. Hiervoor is aanleg en talent nodig (muzikaliteit), de bouw en vorm van de stembanden e.d.

Door hard te oefenen en te trainen kan je een beter geluid krijgen of een betere beheersing van het geluid.

Toegevoegd na 5 minuten:
De lengte van de stembanden bepaalt bijvoorbeeld of je een lage stem hebt (lange stembanden) of een hoge. De klankkleur wordt o.a. door de bouw van het strottenhoofd bepaald, maar ook door aspecten zoals ademhaling.

Misschien nog wel het belangrijkste: Iemand die zuiver kan zingen hoort zelf wanneer de toonhoogte goed is en kan dit corrigeren. Iemand die dit niet kan zingt vals, hoe mooi gevormd strottenhoofd je ook hebt!

Toegevoegd na 8 minuten:
Daarnaast speelt ook nog een apsect mee: Wat we mooi vinden is vrij persoonlijk en cultureel bepaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Muzikaliteit is aangeboren, al kun je het wel ontwikkelen. Zoals de anderen ook al aangeven ligt het aan de mate van talent die je hebt.
Daarnaast is iedere stem anders. Adèle heeft een bijzondere stem. Maar wellicht heb jij ook een bijzondere stem. Ieder heeft zijn eigen klankkleur, die bij voldoende aanleg ontwikkelt kan worden tot een mooie zangstem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geleerd van mijn zangjuf: probeer vooral niet te klinken als iemand anders.

Ik had heel graag willen zingen zoals Ella Fitzgerald, en heb ook ongeveer haar bereik. Maar ze heeft nou eenmaal een speciale klank, die ik nou eenmaal niet heb. Je stem is iets heel persoonlijks. Ook dat speciale timbre van Adèle is echt iets dat bij haar hoort.

Als je echt langdurig probeert iemands geluid te imiteren, heb je kans dat je je stem beschadigt. En dat je bijv. ruis in je stem ontwikkelt of altijd een soort brok in je keel blijft voelen. Je hebt dan je stem geforceerd.

Oefenen en trainen van je stem kan natuurlijk nooit kwaad. Als je het tenminste op de goeie manier doet. En daar kan een goede zangdocent je bij helpen.