mag je muziek verkopen zonder platen maatschapij ertussen

ik heb al een paar liedjes gemaakt (dubstep) maar mag ik deze ook verkopen op internet zonder dat ik een platen maatschapij heb
gewoon op mijn eigen webshop gedeelte van me site?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn zelfs bekende bands die zonder tussenkomst van platenmaatschappijen hun muziek verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
okee bedankt voor de info krekato

Antwoorden (3)

Ja hoor dat mag.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar ik heb geen platen maatschapij niks he,
dus ik mag het dan gwn nog steeds verkopen?
walter
11 jaar geleden
Het is toch jouw eigen muziek? Dat mag jij zeker verkopen. De platenmaatschappij kan je wel een hoop werk uot handen nemen, wat je nu zelf moet doen. Een overzichtje staat bijvoorbeeld op http://www.grap.net/p/72.html?m=49 Wat doet een platenmaatschappij?
De taken van een platenmaatschappij laten zich niet zomaar in een paar zinnen omschrijven. Traditioneel bestaat een major platenfirma (Universal, EMI, Warner, SonyBMG) uit een aantal afdelingen (die bij kleinere labels vaak in één persoon vertegenwoordigd zijn):
•    A&R: zoekt nieuw talent en onderhoudt contact met de artiesten die bij de maatschappij onder contract liggen. Begeleidt de keuze van repertoire en opnames en probeert met de collega's binnen het bedrijf een goede marketingcampagne en een verantwoord releaseschema op te stellen.
•    Creative services: verzorgt hoezen, ontwerpt advertenties en ander drukwerk. Ook eventuele videoclips worden vanuit deze afdeling begeleid.
•    Product management: doet het praktische regelwerk rond een plaat. Zorgt er o.a. voor dat de masters op tijd bij de cd-fabriek zijn, dat de plaat voldoende op voorraad is, dat er speciale acties rond een plaat worden gelanceerd en dat er andere eploitatiewijzen worden gevonden (bv. verzamelcd's etc.).
•    Management internationale exploitatie: brengt de eigen producties onder de aandacht bij buitenlandse vestigingen en andere internationale contacten
•    Promotie: probeert de producten van de maatschappij zoveel mogelijk in de media te krijgen. Meestal zijn er aparte promotiemedewerkers voor pers, radio (zgn. 'pluggers') en TV.
•    Verkoop: stuurt voor de kleinere winkels vertegenwoordigers de baan op en stuurt aparte sales managers naar de grote winkelketens.
•    Juridische dienst: geeft zowel advies in onderhandelingen met de artiesten als in zaken die door de maatschappij worden aangespannen of tegen de maatschappij worden begonnen.
•    Muziekuitgeverij: regelt de zgn. 'publishing' van de plaat, hetgeen neerkomt op het exploiteren van de auteursrechten
•    Administratie Maaar dat kan je zelf ook regelen, zeker als je gewoon op kleine schaal iets wil gaan verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke bedankt, maar hoe zit het met de verdiensten die je krijgt van het verkopen van je 'tracks'/ 'cd's'
moet je dit aangeven bij de belasting of ? Hoe zit dat
walter
11 jaar geleden
Ik denk dat dat geen verschil maakt met andere bijverdiensten. Deze inkomsten geef je dus gewoon op als bijverdiensten bij je belastingaangifte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar ik heb de leeftijd van 18 nog niet berijkt moet het dan ook? Of ???,....
walter
11 jaar geleden
Denk het wel, maar dat moet je eens bij de belastingdienst navragen. Daar weet ik te weinig van af.
Een platenmaatschappij zorg er alleen voor dat het voor je verkocht wordt. Zo lang je er geen stukjes uit andere liedjes in gebruikt heb je de rechten om het te verkopen. Het is volgens mij ook mogelijk je muziek in Itunes te krijgen. Hier moet je muziek wel bekend voor zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat mag als je slim bent zet je ze op soundcloud en doe je der bij dat mensen alleen kunnen downloaden bij aankoop

www.soundcloud.com