Wie kan mij meer vertellen over dit liedje?

Op de Floriade was het Middeleeuws Themaweekend. Hier liep een gezelschap van vier muzikanten rond, drie mannen en een vrouw, die o.a. draailier, harp, bouzouki en doedelzak speelden en hierbij meerstemmig zongen in middeleeuwse stijl. Zij zongen hierbij voor een jonge vrouw met een baby op haar arm een liedje waarin de tekst voorkwam: 'Waarom ween je mijn dochtertje'.
Ik vond dit een prachtig nummer. Op liederenbank.nl heb ik minimale informatie gevonden hierover, ik weet i.i.g. dat het 'De Treurende' heet. Komt dit iemand bekend voor? Weet iemand wie dit muziekgezelschap was? Heeft iemand er verder bladmuziek of meer tekst of een muziekfile van?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb (volgens mij) wel het muziekgezelschap gevonden:
http://www.diegouegale.com/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die waren het niet, maar toch bedankt voor de tip, ook een erg leuk gezelschap!

Het beste antwoord

Vermoedelijk heb je het middeleeuwse muziekgezelschap "Wronghel en Wei" gehoord. Zie http://www.wronghelenwei.nl/

Toegevoegd na 26 minuten:
De bladmuziek van het lied is te vinden in het boek "Chansons populaires des Provinces Belge", en dat staat in z'n geheel op internet. Zie http://ia600300.us.archive.org/19/items/chansonspopulair01clos/chansonspopulair01clos.pdf en dan op bladzijde 109.

Toegevoegd na 13 uur:
Het is een Vlaams volkslied, en het lijkt erop dat het alleen door Kadril op geluidsdrager is gezet, dat was in 1986. De titels waarop je de uitvoering kunt vinden zijn:

All the best (2001)
CD album, 26 tracks
Alea, Wild Boar Music (België) WBM 21029

Kadril (1986)
CD album, 12 tracks
Alea (België) 21002

Kadril (1986)
Vinyl LP album, 12 tracks
Cirkel (België) CP 320
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wrongel en Wei was het niet... Maar super bedankt voor de info! Dat is ie inderdaad!

Andere antwoorden (3)

Het schijnt van 'Kadril' te zijn en het heet idd 'De Treurende'.
Hier kun je 30 seconden beluisteren, maar het zal vast nog wel verder op internet te vinden zijn of wellicht ergens te bestellen.
http://www.myspace.com/kadril/music/songs/de-treurende-84676389

Toegevoegd na 9 minuten:
Als je iTunes hebt, kun je 'm daarin ook beluisteren. Hij is daar tevens te koop voor 99 cent.

Toegevoegd na 18 minuten:
Op pagina 18 van het volgende bestand vind je wellicht dat wat je zoekt.
http://tournealaube.free.fr/IMG/pdf/b_tala_corndefile.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, super, dankjewel! Erg leuk dat de tweede stem er ook bij staat. Nummer inmiddels op Itunes gekocht!
Het zou ook 'Datura' kunnen zijn. Er zijn tegenwoordig trouwens aardig wat gezelschappen die middeleeuwse muziek maken, en ook steeds meer festivals waar ze hun kunsten ten gehore brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou het misschien wannes van der velde kunnen zijn.
In het Antwerps Waarom schriede mijn dochtertje.
Ik meen uit 1966