Hoe kan het dat ze bij de radio meteen het liedje kunnen draaien, als iemand daar naar vraagt?

Die radio lui moeten toch eerst het liedje zoeken? Ook al gaat alles via de computer je kunt het toch niet gelijk afspelen, iedereen vraagt iets anders.

En hoe zat dat vroeger voor de computers? toen kon het ook al zo snel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Het beste antwoord

Alle muziek zit digitaal in een centrale database op de computer opgeslagen. Op die manier kunnen ze zoeken op naam en artiest, maar ook bijvoorbeeld een thema als kerstliedjes tevoorschijn halen.

Wanneer iemand een liedje aanvraagt hoeven ze maar (een gedeelte van) de naam in te voeren en ze kunnen meteen het liedje afspelen.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het zit in de computer, ongetwijfeld goed ontsloten op naam, titel en trefwoorden, en is digitaal beschikbaar. Dat kan dus razendsnel. Vroeger ging dat natuurlijk veel minder handig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Internet kan sneller zoeken als die 'lui'... Het afspelen van 't muziekje is dan vaak een kwestie van 'enter'. Zo gaat dat....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen sturen eerst een sms met het lied dat ze willen horen. Vervolgens bellen ze af en toe mensen terug en na een praatje gehouden te hebben, starten ze het lied.

Ook bellen ze af en toe mensen tijdens een lied, nemen het op en spelen het daarna af, waarna ze gelijk het lied inschakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Je eerste opmerking lijkt me een goeie. +
Maar de tweede begrijp ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat begrijp je er niet aan? Tijdens een lied bellen ze iemand, een bekende of ook iemand die een lied heeft gesmst, dit gesprek nemen ze op en daarna spelen zij het weer af.
De meeste professionele radiostations gebruiken het computerprogramma Dalet om muziek te draaien.
De presentator kan direct op de computer voor zich de titel of artiest invoeren en het gevraagde nummer staat klaar om te draaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij naar de radio belt bijvoorbeeld, krijg je eerst een regisseur aan de lijn. Die kan dan al het nummer opzoeken, vervolgens krijg je de presentator aan de lijn, en dan staat het gewenste nummer al klaar in de computer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is het echt inderdaad zo simpel... ze willen echt niet dat iemand zomaar opeens iets roept wat ze niet hebben of wat ze niet willen draaien omdat het net geweest is of omdat er teksten in staan die ze nu even niet willen of wat dan ook.