Ik heb een vriendin die heel goed kan zingen maar als ze voor een groot publiek moet gaan staan, is ze SUPER zenuwachtig. Hoe kan ik haar helpen?

hoe kan ik mijn vriendin van haar zenuwen afhelpen op een makkelijke manier? (mensen voorstellen in ondergoed werkt niet) Ze is soms zo zenuwachtig dat ze voor haar optreden wil opgeven.... Hoe kan ik haar leren om met veel plezier te zingen voor een groot publiek en haar zenuwen te vergeten? tips zijn erg welkom!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Antwoorden (5)

Vertel haar dat ze erg goed kan zingen, iedereen vindt een beetje zelfvertrouwen wel fijn. (volgensmij) Iedereen vindt het wel eng om voor een publiek iets te doen, in het begin is het nog een beetje moeilijk, maar als je daar een tijdje staat raakt ze er aan gewend en zingt ze de sterren van de hemel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal is het precies andersom. Ikzelf ben bij een groter publiek juist minder zenuwachtig dan bij een klein publiek. Waarom dit is weet ik niet.
Maar om jouw vraag te beantwoorden,
Het is voornamelijk ervaring. Iedereen is toch zenuwachtig. Zelfs artiesten die wekelijks op de bühne staan, hebben hier gewoon 'last' van. Uiteindelijk gaat het steeds makkelijker, omdat je hier beter mee om leert gaan.

Om je op weg te helpen heb ik een 2-tal websites gevonden. Ik kan ze wel copy-pasten hier, maar zelf lezen is toch beter denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn cursussen om podiumangst tegen te gaan. Misschien kan ze die volgen? Ik lijd zelf ook aan podiumangst,maar ik heb geen behoefte aan solo zang, dus dan is het geen probleem.
Als ze trouwens ook last van hartkloppingen heeft dan kan ze misschien voor een optreden propanolol gebruiken. Dat wordt ook wel bij rijexamens voorgeschreven.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bij mij helpt, is over de mensen heen zingen. Dus geen mensen aankijken, maar er overheen kijken.
En wat vooral ook erg belangrijk is, en heel logisch lijkt, is heel goed oefenen, heel goed zorgen dat je hetgeen dat je zingt van binnen en van buiten kent, zodat je je daar geen zorgen om hoeft te maken. Dat scheelt een hoop zenuwen.
Verder vind ik het een heel prettige vorm van aandacht, net als mijn dochter van 10 die vioolspeelt en heel verlegen is. Als je op het podium staat, kijkt iedereen wel naar je, maar ze kunnen lekker niet bij je, eigenlijk een heel veilig plekje.
En bedenken dat jij wel mooi degene bent die daar staat, die doet waar ze goed in is, en beter dan al die mensen die naar je luisteren, helpt ook.

Toegevoegd na 1 minuut:
En verder natuurlijk vooral veel doen, dan wordt het waarschijnlijk vanzelf (iets) minder...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het op natuurlijke wijze wilt aanpakken dan heb je 4 mogelijkheden:

1) assertiviteit oefeningen aanleren
2) Sofrologie
3) Mindfulness
4) Cognuctieve gedragstherapie

Als je het medisch wilt aanpakken dan heb je angstremmers en natuurlijk ook antidepressiva die op langere termijn begint te werken...