Welke gitaar moet ik aanschaffen?

Ik wil graag gitaar leren spelen maar daarvoor heb ik natuurlijk wel een gitaar nodig. Nu weet ik totaal niet welke gitaar ik moet aanschaffen. De muziek die ik ermee wil spelen zal vooral pop zijn. Ik wil er ook niet al te veel geld aan uit geven, of aan welke prijzen moet ik denken? Dus; gitaar, beginner, pop muziek. Tips?? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

Om de basistechnieken onder de knie te krijgen zou ik een klassiek gitaartje met nylon snaren kopen. In een goede muziekhandel moeten ze er wel enkele van rond de E 100,- hebben. Stalen snaren kunnen snel pijnlijk worden als je nog moet beginnen. Na een jaartje kun je dan iets wat meer naar je smaak is nemen. Dan heb je intussen er ook wat meer kijk op.
Zo'n lesgitaartje is altijd handig voor momenten dat je je goede gitaar wil ontzien, dus dat is nooit weggegooid geld.

Toegevoegd na 4 minuten:
Koop liever bij een muziekhandel dan op het net, wantop het net kan je de klank niet horen en er klinken geen twee gitaren hetzelfde. Een goede verkoper zal even wat voorspelen op verschillende gitaren in jouw prijsklasse als je niet op een druk moment langskomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leren gitaar spelen vergt een hoop discipline en wilskracht van je. Als je het in je hebt zal je al snel meer willen.
Een gitaar is een persoonlijk instrument. Het moet als het ware bij je passen.
Let met name bij aankoop op de halsbreedte. Je moet na enige oefening eenvoudig in staat zijn je vingerzetting voor de moeilijkere akkoorden zonder al te veel inspanning kunnen plaatsen.
Is de hals te breed en heb je relatief korte vingers dan ga je algauw moeilijkheden ondervinden.

Goedkope klassieke gitaren zijn er in vele soorten.
'N nylon snaarbezetting is voor een beginner aan te raden. Dit soort gitaren geeft een wat doffe klank, zeker als je 'm met je vingers bespeelt. Met 'n plectrum klinkt zo'n gitaar al veel beter.

Ben je 'n doorzetter dan is 'n stalen snaarset aan te bevelen. De dynamiek maakt het geluid veel echter.
Nadeel van de stalen snaren is dat het je in het begin veel pijn gaat doen. Maar door stug door te zetten, ontwikkel je vanzelf het benodigde eelt op je vingertoppen waarna dat ongemak geheel zal verdwijnen.

Ik heb er lol in en ga nog ff I follow rivers van Triggerfinger doen.