Wanneer is muziek "psychedelisch" ?

En wat is psychedelisch precies ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2.5K

Het beste antwoord

Psychedelisch is het bijvoeglijk naamwoord dat werd gebruikt voor de experimentele rockmuziek en de bijbehorende cultuur uit het einde van de jaren zestig. De term is samengesteld uit de Griekse woorden voor geest ("psyche", ψυχή) en het werkwoord voor "blootleggen" ("delein", δηλείν). De vertaling ervan is zoiets als "graven in de geest". De term werd voor het eerst gebezigd door de Britse arts Humphry Osmond, die experimenteerde met LSD en daarover dit puntdicht formuleerde: "To fall in hell or soar angelic, you'll need a pinch of psychedelic" [1].

De aanduiding verwijst naar het gebruik van geestverruimende middelen of psychedelica door de makers en liefhebbers van het bedoeld muziekgenre. De muziek was geïnspireerd door de ervaringen met deze middelen. Het album "Electric Music for the Mind and Body" van Country Joe and the Fish was één van de eerste psychedelische albums.

De soort muziek is sterk verbonden met de cultuur rond de hippies en flowerpower. Voor de muziekstijl wordt ook wel de term acid-rock gebruikt. Psychedelica is door de jaren heen altijd een inspiratie geweest. Tot op de dag van vandaag wordt er muziek gemaakt die de term psychedelica waardig is.

Het genre wordt vooral gekenmerkt door zijn sferische karakter. Hiervoor worden verschillende methoden gebruikt: effectapparatuur voor extreme klankvervorming, extended techniek, minimale muziek en improvisatie.

Het genre kreeg een herleving in het muziekgenre New Weird America, dat ontstond rond 2000.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik vermoed muziek geschreven onder invloed van verdovende middelen.
waarbij bepaalde muzikale conventies geheel wegvallen
en meestal in een totale chaostische toestand beland
14 jaar geleden
Het woord psychedelisch werd gebruikt voor de experimentele rockmuziek en de bijbehorende cultuur uit het einde van de jaren 60. De term verwijst naar de geestverruimende middelen of psychedelica. De muziek was geïnspireerd door de ervaringen met deze middelen. De soort muziek is sterk verbonden met de cultuur rond de hippies en flowerpower. psychedelisch staat voor het teruggrijpen op producten en ontwerpen uit het verleden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke min omdat je je bron weer even 'vergeten' bent, het staat bijvoorbeeld letterlijk her: http://www.djguide.nl/party.p?id=66359 wat je daar geplakt hebt.