Hoe neem je ruisvrij piano muziek op?

Zoon speelt piano en upload het naar YouTube maar die ruis is er altijd en het is zo storend. Weet iemand raad aub? Dank bij voorbaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het niet lukt om het met minder ruis op te nemen, zou je ook kunnen kijken of je de ruis achteraf uit het bestand kan halen. Er zijn programmaatjes waarmee dat kan, het wordt niet geruisloos, maar wel minder.

Het beste antwoord

Ruis kan op diverse manieren ontstaan.
Ruis door slechte apparatuur en omgevingsruis.

Wil je het echt goed doen, dan zou je de piano in een kamer moeten plaatsen die gevrijwaard is van omgevingsruis.
Met daarnaast nog goede ( meestal ook prijzige ) opname apparatuur.

Vooral de microfoon speelt hier parten.
Meestal wordt er gebruik gemaakt van een dynamische microfoon maar deze zijn vrij grof en zijn beperkt qua toonhoogtes ( vooral de hoge en de lage tonen ).

De wat serieuzere gebruiker gaat voor een condensatormicrofoon, deze heeft een bredere "spectrum" voor wat de eerdere genoemde toonhoogtes betreft.

Ga gewoon een "muziek" huis ( geen electronicadozenschuiver ) binnen en laat je informeren over de diverse types microfoons en hun mogelijkheden.

Het kan maar zo zijn dat er in uw ruimte een hele andere type microfoon beter voldoet dan als de piano laat maar zeggen bij de buren staat......

Dus een concreet antwoord,
een goede omgeving in combinatie van goede aparatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een betere microfoon kopen. U heeft waarschijnlijk een goedkope, niet al te goeie microfoon. U kunt wel proberen te blazen in de microfoon voordat u het gaat opnemen, dat helpt vaker bij mij op Skype.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praat je hier over een akoestische of Digitale piano ?
Voor akoestiesch geldt, een geschikte microfoon, en goede
beschermde kabels, verleg de kabels eens, ze kunnen net
zo liggen dat een ander apparaat in de buurt voor de ruis
zorgt. Probeer dit eerst eens uit voordat je spullen aanschaft welke achteraf niet nodig zijn.
Volgens mij zit het inde bekabeling.
Succes.