Hoeveel nummers speelden de Beatles nooit live?

Ik kan me voorstellen dat ze bijvoorbeeld het nummer Revolution #9 nooit live hebben gedaan.
Dat is niet na te spelen :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lastig te beantwoorden, tenzij er van elk concert een bootleg bestaat is het niet te checken.

Het beste antwoord

Voor zover mijn informatie reikt is dat ze op een gegeven moment geen optredens meer deden. Ze konden namelijk niet over het aanhoudende gillen van de fans uitkomen. Het maakte helemaal niet uit of ze wel of niet vals speelden. Ze waren gewoon niet te horen. Ze zijn zich gaan toeleggen op het ontwikkelen van hun eigen muziekstijl en vooral op de studio-opnames ervan.

Een paar jaar geleden heb ik er een documentaire over gezien en ik kan ze geen ongelijk geven. Ze waren echt vernieuwend bezig en hebben toch wel een bijzondere invloed gehad op de popmuziek. Er was onenigheid over het weer opnieuw gaan toeren en dat is nooit van de grond gekomen.
Hun laatste optreden was onaangekondigd en op het dak van de apple-studio in London, maar dat werd door de politie beëindigd 30 januari 1969.
Dus alle nummers opgenomen tijdens de studiojaren hebben ze waarschijnlijk als Beatles nooit live gespeeld.
Paul McCartney en de ander hebben als solo misschien wel een aantal nummers gespeeld, maar dat telt niet mee.

Dus alle nummers die ze geproduceerd hebben in de jaren 1966 - 1969 uitgezonderd de nummers die ze op het dak van hun studio hebben gespeeld. Daar is ook een speciaal boek over waarom die niet live gespeeld konden worden.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dat boek of eigenlijk is het een studie van geluidstechnici is terug te vinden onder de naam "Recording the Beatles" en is zeer omvangrijk. Een aantal door de Beatles gebruikte technieken zijn nog steeds niet zomaar te evenaren, ook niet digitaal. Er hebben ook heel veel bekende artiesten (o.a. Eric Clapton) en complete strijkorkesten aan meegewerkt.

Toen ik die documentaire zag en in een kort tijdsbestek de muziek achter elkaar van de verschillende albums dan valt het pas echt op hoe bijzonder en goed ze waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij hebben ze alle nummers live gebracht inclusief Revolution.