Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kom je erachter welke clip/nummer beschikt over copyrights?

Ik wil een nummer gebruiken van een clip voor in een intro van mijn video... maar hoe weet ik of dit nummer over copyrights beschikt of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Heel eenvoudig :
Als JIJ het nummer niet hebt geschreven en gespeeld, ligt het copyright bij iemand anders, en mag je het niet gebruiken.

Er is wel muziek verkrijgebaar die inmiddels vrij is van copyright voor de componist (klassiek bijvoorbeeld), maar dan nog kan de uitvoerende rechten hebben.

Op de site uit de link vind je een verzameling van muziek die vrij is van royalties en die je dus voor je eigen video's mag gebruiken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een clip die nu nog actueel is, echt, dan kun je gevoeglijk vergeten.
Zie ook de discussie over wat wel en niet mag in de tweede link.

Je kunt via de BUMA een licentie kopen om redelijk vrij te zijn in de muziek die je gebruikt. Kost meen ik rond de 200 euro per jaar. De boete die je krijgt als je illegale muziek gebruikt, schijnt beduidend hoger te zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok top dank je maar dat was niet me vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is duidelijk : als het niet in de rechtenvrije lijst staat, rust er copyright op. Punt. Lees voor je begint te minnen alle links maar eens door, en steek eventueel je licht op bij Buma ; die kunnen het je 100 % zeker vertellen. Een clip is gegarandeerd van na 1959 en met weinig kans dat de componist en / of tekstschrijver al meer dan 70 jaar dood zijn. Eenvoudige conclusie : er rust copyright op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord stond dus al in de eerste zin ; de rest zijn vooral tips hoe je verder kunt handelen. Had je natuurlijk ook heel eenvoudig zelf kunnen uitzoeken.......

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding