Ik zou graag mijn eigen radiostation willen beginnen, hoe? (zie extra uitleg)

Ik zou graag mijn eigen radiostation willen beginnen, met misschien maar iets van 20 luisteraars, gewoon voor vrienden dus niet dat iedereen er naar kan luisteren. Kan iemand mij tips geven en/of vertellen hoe ik hier aan moet beginnen.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
7.4K

Antwoorden (3)

Met een internetverbinding, een microfoon, en een shoutcast/winamp account kun je heel makkelijk een radiozender streamen vanaf je thuiscomputer.

Als je alleen je vrienden ernaar wilt laten luisteren, dan geef je alleen hun de link van de stream.

Hier een youtube filmpje met instructies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,

Het draaien van een eigen radiostation is verschrikkelijk leuk om te doen. Er zitten heel veel verschillende aspecten aan. Het muzikale, het technische en het managementaspect. Hoewel ze allemaal raakvlakken hebben met elkaar is het misschien een idee om je station samen met iemand anders of zelfs met meerdere mensen op te zetten en elk een aspect op je te nemen. Dit maakt het vaak leuker. Ik zal Wat zaken voor je doornemen waar je hopelijk iets mee kunt.

Ik zou zelf beginnen met het technische deel. Zoals al eerder gezegd kun je met shoutcast een stream opzetten. Je zult hiervoor een plek op internet moeten hebben waar je naar toe kan streamen en waar je luisteraars naar toe kunnen om te luisteren. Zo'n plek is zelden gratis.
Je hebt ook software nodig om muziek mee te draaien. Dit kan met een gratis programma als Winamp maar naar mijn mening is dit niet echt geschikt om radio mee te maken. Ik zou hier zelf SAM Broadcaster voor gebruiken. Je begrijpt het al, dit is geen gratis software.
Verder zul je als je wil presenteren/aankondigen/enz een microfoon moeten hebben en eventueel een mengpaneeltje.

Vervolgens moet je ook aan de slag met het management gedeelte. Als 'zenderbaas' moet je bepalen wat voor koers je opgaat. Wat is je doelgroep? je gaf aan dat dit enkele vrienden zijn maar je zult meer info moeten verzamelen. Wanneer verwacht je dat ze gaan luisteren? Waar willen ze naar luisteren? Horen ze vooral graag muziek of willen ze jou graag horen babbelen?
Daarnaast zit er nog een hele vervelende kant aan het radio maken. Het mag niet zomaar. Op het moment dat je muziek gaat uitzenden, dien je hiervoor te betalen bij de BUMA en de SENA. De muziek die je gebruikt moet via legale wijze zijn aangeschaft. (CD/Legale downloads) Doe je dit allemaal niet dan KAN het je heel veel geld gaan kosten.

Dan is er nog het muzikale deel. Als je weet waar je doelgroep naar wil luisteren dan zul je muziek moeten aanschaffen. Zorg hierbij dat je voldoende muziek hebt, je luisteraars horen niet graag twee keer hetzelfde nummer. Maak vervolgens afspeellijsten of laat die maken door je software. Het is ook erg leuk om zelf jingles en bumpers te maken. Hier kun je oneindig veel mee doen.

Ik zou nog even door kunnen gaan maar ik zit al bijna aan het max. aantal tekens. Hopelijk heb je iets aan bovenstaande. Veel succes maar vooral veel plezier toegewenst met je plannen!

Jeroen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan je aanmelden op www.listen2myradio.com
je hoeft dan namelijk niet te betalen voor je station en je hebt dezelfde functies als winamp en shoutcast als je het gebruikt i.c.m. ''virtual dj'' of ''sam broadcaster''