hoe kan ik de lage tonen op dwarsfluit spelen?

ik oefen niet zo heel vaak, maar het gaat best goed, en ik begin zelfs al een beetje te oefenen met overblazen. de meeste liedjes kan ik zo spelen, alleen de tonen met de onderste twee kleppen ingedrukt kan ik maar zelden zuiver spelen. als ik blaas, gaat ie eigenlijk automatisch overblazen. ik heb een paar weken geleden de kleppen laten herstellen, maar daar werd het niet beter van.
ik speel op een oude goedkope tweedehands fluit.

ligt dit probleem alsnog aan de fluit, of ligt het aan mijn techniek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volg jij geen les dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, ik volg geen les jammer genoeg. dat kan ik niet betalen. maar ik heb mezelf al een aantal instrumenten leren spelen, en dat ging steeds heel goed zonder les.

Antwoorden (3)

Dat zal inderdaad aan jouw nog onvoldoende ontwikkelde techniek liggen. Want op vrijwel alle blaasinstrumenten zijn de laagste tonen het moeilijkst om er zuiver uit te krijgen. De embouchure moet zo los mogelijk zijn, en toch moet je voldoende ademsteun geven om geen te lage toon te krijgen. Je kunt beter blijven oefenen met het middenregister tot je daar goed mee overweg kan. En dan nog een keer gaan oefenen op het laagste register.
Amadea
12 jaar geleden
Pas op ! je gaat denk ik te snel je morgen al zo spelen als
b.v. Berdien Stenberg maar dat lukt niet. Welke instrumen-
tale muziek cursus je ook volg, het heeft tijd nodig, om al-
leen al een goede embouchure te kweken.
Wat je dwarsfluit betreft moet je de onderlip niet spannen
gewoon tegen het mondstuk leggen,en niet te hard blazen
wat betreft de onderste tonen, hoe hoger je speelt, deste
meer stpanning op je op je lippen.
Mocht het onderin dan nog niet lukken, kan het ook aan de
polsters of aplicatuut liggen, welke niet goed sluit.
Zou er dan naar laten kijken, andedrs lukt het natuurlijk
nooit. Veel fluit plezier.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry voor het te snelle typen, met natuurlijk de (on)nodige kronkels. lijkt wel muziekles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je de noten D en de C bedoelt? De 2 laagste noten op een 'gewone' dwarsfluit. Deze noten zijn best lastig te spelen inderdaad.
Een paar tips:
- zorg er allereerst voor dat je fluit warm is
- zorg dat je van onderuit je buik blaast
- zorg dat het gaatje in je mond waar de de lucht door naar buiten komt breed (en klein) is.. denk dus niet aan de U.

Als het nog niet lukt, reageer gerust!