Kan iemand toch van muziek houden als die tot nu toe niet echt veel van gehouden heeft?

Ik wil weten dat dit mogelijk is. Maar heeft het wel nut vraag ik me af. En wil ik jullie meningen horen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik bedoel luisteren naar muziek.

Toegevoegd na 23 minuten:
+Hij wilt graag dit ook veranderen, maar heeft geen gevoel voor het. Daarom is mijn vraag, kan tijd voor hem dat muziek gevoel geven of is dit gewoon onmogelijk. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoel je muziek luisteren of maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muziek luisteren :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
khepput, oh dat meen je niet. waarom heb ik die stomme hoop dan. Ik ben gewoon stom bezig.
jodyenboyke
12 jaar geleden
tuurlijk wel. Onbekend maakt onbemind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh haha nee. Ik ben heel muzikaal. Hij wilt van muziek houden maar hij heeft geen gevoel. Hij vraag voor hulp, ik laat hem paar liedjes luisteren en vraag ik wat vond je er van en hij zegt alleen 'leuk, ik vind het erg dat ik niet echt veel dingen kan zeggen hier over'.
Nu vraag ik me af wat ik moet doen. Doorgaan of zo laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft deze persoon een bepaalde beperking? Ik ken niemand die Niet van muziek houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn wat minder bekende stijlen die je kunt uitproberen, meestal spreekt sowieso wel 1 muziekstijl een beetje aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan.
Zolang jij het maar wilt!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me af waarom er zovele reacties zijn maar niemand een + geeft voor deze vraag.
Zal ik dan maar de eerste zijn en hopen dat de anderen er ook leren van houden om dat duimpje op te drukken? Oh ja, voor sommige mensen klinkt stilte als muziek in de oren... het mooiste wat we elkaar kunnen geven is ons Begrip voor het anders zijn van anderen... een mooiere Harmonie kunnen we ons als mens niet bedenken, toch? Liefs en geniet van de + en van elkaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kathlyn: ze bestaan echt. Ik heb er eentje in huis. In een heel muzikaal gezin heeft hij als enige echt NIKS met muziek. Sterker nog: hij heeft er een hekel aan. En ja, hij is een tikje autistisch. Ik kan er me helemaal niks bij voorstellen, behalve dan dat het toch echt mijn kind is en hij het echt zo beleeft. GerdaMaria: plusje!

Antwoorden (6)

Daar is een naam voor: medische muziek. Vrijwel alle componisten hebben die wel eens gemaakt en vooral Mozart was hier in zijn tienerjaren heel erg goed in omdat hij semi-ritmisch gebruikte en veel in de tuin van dr.Mesmer musiceerde met een blinde glasharmonicaspeelster met zéér doordringende tonen van deze ronddraaiend zingende glasschijven.
(overigens is dr. Mesmer in 1998 gerectificeerd als de 1e psychiater ooit - de meeste geschiedenisboekjes kloppen op dit gebied dus niet meer)
Maar ook anderen maakten genezingsmuziek denk maar aan Pachelbel met zijn beroemde Pastorale - en dan de bisschop zijn staf in de hoogte zwaaide en die op de kranken oplegde.
Of denk maar aan die beroemde Romance, van Beethoven wat oorspronkelijk eigenlijk nog een zangspel was.
Op dit moment is er ook New-Agemuziek: het komt voor dat een hele CD uit slechts 1 nummer bestaat.
Vooral Aeolia heeft veel medische muziek geproduceerd.

Maar nu wel even iets anders. Afdraaien moet je nimmer doen op speakertjes maar op een set normale goede luidsprekerboxen. Er zijn in 2-handszaakjes nog wel voldoende van te vinden en let er dan op of ze de hoge tonen wel goed en vooral zuiver weergeven want anders zou zelfs de hond nog muziekhater worden.
Dito hoofdtelefoons: die moeten de oren helemaal omvatten en in een zachte fatuil helemaal wegzinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In elk persoon zit wel enig gevoel voor muziek bij de één
wat meer dan bij de ander. Blijf het stimuleren door hem
te vragen wel repertoire hij leuk vind, schaf in dat genre
een CD aan een ga samen luisteren. Zelf vind je muziek
leuk ! je bent zelfs muzikaal zoals je zegt, dus wat let je !
Luisteren moet je ook leren, en met z,n tweetjes moet dat
lukken. Neem wel even de tijd ! Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan dat, echter niet geforceerd muziek leuk proberen te vinden omdat iemand anders daat ook leuk vind, zoek muziek naar je eigen smaak, je zal later zien dat je interesse verbreed en je gaat vanzelf meer soorten muziek waarderen. Muziek is sowieso goed voor de hersenontwikkeling, dus zeker zinvol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi verwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thx!
Misschien houdt hij wel van rust en luistert hij daarom geen muziek. Probeer eens wat rustige muziek zoals:
http://www.youtube.com/watch?v=Y-qJu20do0o
Het origineel van "The Knife" is niet zo rustig...
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=51V1VMkuyx0&feature=endscreen
http://www.youtube.com/watch?v=rsm3NYBhvSY
http://www.youtube.com/watch?v=xtMhtMc1GW8&ob=av2e
http://www.youtube.com/watch?v=wUzNqiopVQM
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrijwel ieder mens is gevoelig voor en heeft gevoelens bij muziek. Echter, dit gevoel is HEEL erg persoonlijk, en wordt heel sterk gevormd in met name je jeugd- en tienerjaren, en die voorkeur (EN afkeer) kom je eigenlijk niet meer goed 'van af'.

Muziek waar je een bloedhekel aan hebt mooi leren vinden is dus eigenlijk een onmogelijke opgave. Dus als jullie totaal verschillende smaken hebben voor muziek, zul je echt samen op zoek moeten naar niets nieuws van jullie samen, waar je samen een bepaald gevoel bij kunt ontwikkelen. Want als dat nu te ver uit elkaar ligt, kom je echt nooit naar elkaar toe.

Mijn man en ik hebben ook totaal volledig onverenigbare muzieksmaken, maar gelukkig is er ook nog een heleboel dat we samen c.q. allebei leuk vinden. Alleen onze lievelingsmuziek, ja, dat is een beetje een prive-aangelegenheid geworden. Al zou hij (of ik) nog zo graag willen, ik denk niet dat ik ooit op het niveau kom dat ik écht kan genieten van TOOL of the Tea Party.

Ik weet niet van welke soort muziek je hem wilt laten houden, maar als zijn oren er echt niet naar staan, is het verspilde moeite. Wel kan hij smaak voor muziek ontwikkelen door meer verschillende en gecompliceerdere muziek te luisteren, maar er zijn grenzen, en die moet je ook vooral niet te hoog inzetten. Langzaam opbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh,o ngetwijfeld ; het zal ook gerust geen 'mannenmuziek' zijn. Maar MIJN ding is het niet.
Ja dat is absoluut mogelijk.

Je hoeft zelfs niets speciaals te doen om dat te veranderen.
Immers... hoe meer druk je ergens oplegt hoe trager het proces verloopt in functie van hetgeen je wenst te bereiken.

Observeer die ander gewoon in bepaalde situaties en op een gegeven moment zal je wel merken dat die bij bepaalde soorten muziek toch een reactie van tevredenheid vertoont.
Ga er dan niet als een gek op ingaan want die ander is zich daar misschien niet van bewust en dat is net het mooie... dat je dit proces langzaam kan laten evolueren.

Geniet er ook extra van dat jij wel van muziek kan genieten en dat alleen al maakt het voor de ander boeiend om bepaalde muziek aan mooie momenten met jou te koppelen.

Sommige mensen leren pas op latere leeftijd zwemmen, zingen, koken... van zichzelf of van elkaar houden en zoveel meer.
Dus er is niets 'abnormaals' aan als iemand geen feeling heeft met muziek terwijl de meeste leeftijdgenoten dat wel lijken te hebben.

Niks forceren is het motto dat bij mij als muziek in de oren klinkt ;-)

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euh?
Hoe kan je nu zeggen welke muziek leuk vindt als muziek je niet interesseert? En waarom zou je iets 'moeten' doen? Naar mijn gevoel moeten wij gewoon het anders zijn van anderen leren aanvaarden en net niet onze wil opdringen. Het is toch niet omdat blijkbaar een meerderheid van mensen heil kan vinden in en bij muziek dat wij die minderheid moeten forceren om dat ook te doen, of vind jij van wel? Ik zou het alleszins niet fijn vinden als men mij iets wenst op te dringen waar ik van nature geen behoefte aan lijk te hebben. Wat niet is kan uiteraard altijd nog komen maar...
er zijn buiten muziek nog zooooveeeele andere zaken om samen te delen dat ik er geen punt zou van maken dat iemand in mijn naaste omgeving geen interesse toont in muziek. Liefs