Is het zo bij grunten dat vrouwen veel meer moeite hebben om dit aan te leren, of het 'anders' moeten aanpakken dan mannen?

Ikzelf wil al heel graag dit onder de knie krijgen, maar het lukt me nog steeds niet, wat ik ook probeer. Ik heb het idee dat mijn stem er helaas niet voor gemaakt is, en ook qua zang schiet mijn stem erg veel tekort.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben zelf 15, dus ik weet niet of het zo is dat mijn stem nog niet uitgegroeid is, en graag wil ik een beetje in de stijl van Dimmu Borgir kunnen grunten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alstublieft, doe het niet!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn niet voor niets alleen mannen die grunten,ze hebben een veel lagere stem dan vrouwen dus ik denk niet dat het je zal lukken of je moet je stembanden aan gort willen helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is grunten?!?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het filmpje gezien. Nu snap ik wat grunten is.... klinkt wel heel teder...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whaha,het is net een doucheputje.

Het beste antwoord

Goed oefenen! Dan kan je dit ook :) En vooral NIET schreeuwen. Ik heb het zelf welleens per ongeluk gedaan, daarna lukte het mij niet meer op commando.

Het óók wel growlen, en growlen betekent weer grommen.

Het komt achter in je keel vandaan, en het lijkt heel erg op gorgelen, maar dan dus droog en op precies dezelfde manier alleen dan kan je méér dan alleen de R zeggen.

Zo lijkt het het meest op grommen. Want als je dit droog doet (gorgelen) kan je dus gewoon "praten" ofwel growlen of grunten. Als je dit doet mét water en je probeert gewoon te praten terwijl je gorgelt, komt er water in je verkeerde keelgat terecht. Vandaar dat als je het op dezelfde manier doet als gorgelen (maar dan droog) je gewoon je stem kan gebruiken.

Als je het kan, kan je vast dit schattige meisje op een dag overtreffen...

Toegevoegd na 3 minuten:
Tenminste, das hoe ik dat per ongeluk deed. Misschien heb ik het wel helemaal mis....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DAT ga ik uitproberen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel

Andere antwoorden (1)

Veel oefenen, en een tip van iemand die ook wilde leren, moest hij eerst het grunten opnemen in een studio om te horen of het een beetje klonk. Veel melk of jager meister drinken(als je alcohol drinkt, anders: kruidenthee). Ken je Candice van Walls of jericho, Angela van Arch enemy, die zijn ook een female grunter, dat is een beter voorbeeld om te oefenen.