Zijn er bepaalde akkoorden waarmee je een mooie melodie kan tokkelen?

Ik vroeg me af of er bepaalde akkoorden zijn waarmee je mooie melodieën kan tokkelen?
Ik zou graag bij een liedje dat ik heb geschreven een melodie maken, maar niet zo als bij een gewoon tokkelschema, want die zien er uit als onderstaande :
e--------------------------------------------------------------
B-------------------------------------------------------------
G--------0--0--2--2--0---------------------------------------
D---------------------------3-3-3-3---2--2----0--0----------
A--3--3------------------------------------------------3------
E--------------------------------------------------------------

Ik zou een melodie willen maken met het tokkelen van akkoorden, ik heb dit bij iemand gezien en dit is zo mooi.
Kan iemand me helpen?
Dus bijvoorbeeld als je met de ene hand akkoord A neemt, welke snaren moet je dan met je andere hand tokkelen?
Zo zou ik graag met verschillende akkoorden een mooie melodie maken.
Kan iemand me helpen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.7K

Antwoorden (4)

Maak er gewoon een Four Chord Song van, klinkt altijd mooi! (zie filmpje)
12 jaar geleden
je begint meestal met de bas snaar - dus de op een na dikste. (ik neem aan dat je het over een gitaar hebt) dan kan je bijv de de g-snaar (vinger op het tweede vakje = een a) dan de b-snaar (wordt een cis) en vervolgens de e-snaar tokkelen. Of je kan van de e snaar naar de b naar de g. dat zijn wel de makkelijkste varianten

e-----------0---------0-----------0---------------------------
b--------2-----2---------2-------------2---------------2-----
g-----2-----------2----------2----2----------------2---------
d------------------------------------------------2-------------
a--0------------------0---------------------0-----------------
e---------------------------------------------------------------
bijvoorbeeld.
maar het is net wat je zelf leuk vind. en wat voor maatsoort je gebruikt. En je kan natuurlijk ook switchen van akkoorden. de 1, 4 en 5 van een toonladder passen altijd goed bij elkaar. in de ladder van A zijn dat dus A, D en E.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb het hier over een A-akoord.

Toegevoegd na 10 minuten:
je kan je A-akkoord ook anders pakken. In een A zitten a, cis en e. de standaard methode om dit akkoord te pakken is X02220. maar, X07655 is bijvoorbeeld ook een A-akoord. Dan klinkt het anders, maar is het toch hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik er vanuit ga dat je het wijsje 'Altijd is Kortjakje ziek' hiervoor hebt gebruikt, zijn er twee basisgrondtonen: de C en de F. Hierbij kun je dus het C akkoord en het F akkoord gebruiken om iets leuks van te maken. Als je op de website in de bron klikt, moet je even een C majeur en F majeur aanklikken en dan laten zij zien hoe je het moet spelen. Daarbij kan je ook voor een gevarieerd akkoord kiezen, zoals een C majeur 7 of een F majeur met een toegevoegde 9. Als je met deze tonen speelt, komt er altijd iets leuks uit.

Als je echt dit wijsje ondertussen wilt spelen, moet je als het ware dit doen (het is lastig omdat ik niet weet hoe je tabs moet schrijven via dit venster). Je begint bij het begin met een C akkoord aanslaan en ondertussen speel je met je rechter wijs- en middelvinger het melodietje tot de derde 0 op de D snaar. Daarna sla je een F majeur aan en speel je weer de andere helft van het melodietje.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, zonder beeld of een plaatje is het lastig uit te leggen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak wordt vergeten dat zowel akkoorden als toonladders
parallellen hebben. In dit geval praat je over A majeur,
het paralel akk. van A majeur is: Fis min. dus Fis-A-Cis
Deze tonen kun je combineren met het A majeur akkoord.
Het parallel akk. vind je door van het gegeven akk. een
kleine terts lager te gaan is 1 1/2 toon. A 1 1/2 naar beneden kom je uit op Fis. Is dan wel Fis Mineur !!!
links: A-Cis-E en rechts: Fis-A-Cis. klinkt geweldig.
Succes.