Als ik een A7 speel, dan zit daar een G in, maar volgens de muziektheorie is dit een Gis, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Ik denk dat je verwarring komt doordat je twee verschillende septiem-akkoorden door elkaar haalt.
Er zijn een heleboel verschillende septiem-akkoorden, waaronder de dominant septiem en de majeur septiem.
Beide zijn majeur-akkoorden (en hebben dus een grote terts), maar ze hebben een verschillende septiem.

Als je alleen de grondtoon en de 7 schrijft, zoals bij A7, is het een dominant septiemakkoord, en daarbij hoort een kleine septiem, in dit geval dus een G.
Bij een majeur septiemakkoord (ook wel groot septiemakkoord genoemd), hoort een grote septiem, in jouw geval dus die G#, maar een majeur septiemakkoord schrijf je niet als A7, maar als Amaj7.

Bij de bron vind je uitgebreidere info over de verschillende septiem-akkoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uitgaande van de akkoordenleer is A septime: a-cis-e-g
Er bestaat wel eens verwarring betreft het septime akk.
en het majeur akk. Het maj. akk. bestaat uit de tonen
a-cis-e-gis. (verhoogde septime) Misschien een druk foutje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gis is in feiten ook een G maar dan net een half toontje hoger