Kun je bladmuziek wat op internet staat voor eigen gebruik gebruiken?

Op de website van wim de just staat heel veel bladmuziek dat je kan downloaden en uitprinten. Maar mag je dat dus zo voor eigen gebruik gebruiken? Ik snap namelijk niks van auteursrechten e.d. Daar staat wel wat over, maar wat ze bedoelen..?:$

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

De algemene regel bij muziekauteursrechten is dat het 75 jaar geleden moet zijn dat een componist is overleden, voordat het door hem of haar gecomponeerde muziekstuk vrij van rechten kan komen. Maar dan nog zijn er vaak nabestaanden, uitgevers, en/of bewerkers die voor een werk vergoeding verdienen. Daarom is het vaak niet 100% zeker dat je een muziekstuk vrij mag kopiëren. Alleen voor de werken die in het Public Domain voorkomen is dat zeker. Dat betreft dan vooral klassieke muziek. Bij populaire muziek ligt het nog veel ingewikkelder. Daarom kan je daarvan altijd het beste de bladmuziek kópen.
In de toelichting op de site van Wim de Just staat dat het jouw eigen verantwoordelijkheid is om de werken die daar staan te gebruiken. Als jij het gewoon thuis naspeelt kan er nooit wat mee mis gaan. Maar als je het gaat uitvoeren met een publiek van meer dan vijftig mensen erbij, dan is het in principe mogelijk dat iemand van Buma (het bureau van de muziekauteursrechten) gaat controleren of de door jou gebruikte bladmuziek wel legaal is. Het zou een boete kunnen opleveren als dan ontdekt wordt dat jij het op een illegale manier verkregen hebt.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt het wel, maar of het mag ?? Zolang je er mee binnenshuis blijft is er niets aan de hand !!
In het openbaar optreden is riskant i.v.m. afdracht Buma/
Stemra.