Welke verschillende (niet al te moeilijke)akkoorden passen bij elkaar voor als je samen gitaar wil spelen ?

Binnenkort wil ik samen met een vriendin samen gitaar gaan spelen, we kunnen allebei goed de basisakkoorden spelen(Zoals:C,D,G,Em,Am,F,A,E) En ik kan zelf ook nog barakkoorden spelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
15.4K

Het beste antwoord

In principe past elk akkoord bij elkaar. Maar om het makkelijk te houden, kan je bijvoorbeeld een A, E, D spelen. Blues is ook leuk (zoals hierboven gezegd).

Je kan ook een stapje verder gaan en akkoord patronen spelen (zoals de majeur). Dit moet je zien als I, IV en V. Als je het C akkoord als basis neemt, dan moet je vier letters hoger (C, D, E, F) en speel je dus een F. Daarna komt dus de G (V). Dit werkt alleen met de C majeur toonladder, omdat in die toonladder alleen de A, B, C, D, E, F en G voorkomen, in andere toonladders komt bijvoorbeeld ook een C# of een Gb voor.

In de bron staat nog wat meer handige informatie. Deze I IV V akkoorden worden vaak gebruikt voor popliedjes en je zult, als je deze akkoorden speelt, ook al snel liedjes herkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft niet met de vierde 'letter' maar met de vierde toon die in de toonladder zit te maken. De toonladder van D is bijvoorbeeld: D, E, Fis, G, A, B, C, D. Dus als je bijvoorbeeld een D als basis hebt, dan is je 3e toon (III) een Fis (F#). Dat werkt wél voor iedere majeur toonladder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je even door had gelezen, had je geweten dat ik dat ook vertel. Maar blijkbaar heb je dat niet gedaan, jammer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je vertelt dat dit alleen mogelijk is met de C majeur toonladder, terwijl je het trucje dat erachter zit op íedere majeur toonladder kan toepassen. Dat is iets anders. Ik vond het jammer dat je het 'trucje' niet uitlegde. Daarom mijn reactie. Ik heb je overigens geen - gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk dat ik het wat verkeerd heb verwoord, maar alsnog zou je er uit moeten kunnen halen dat ik met dat 'trucje' de A, B, C, D, E, F, G tonen bedoel die in de C majeur zitten. In andere majeur toonladders zitten ook kruizen en bessen, waardoor je dat niet kan toepassen. Maar voor iemand die dit niet kent, heb ik het inderdaad wat vaag opgeschreven.

Andere antwoorden (2)

Houd het simpel, en begin bijvoorbeeld met een standaard blues-schema. E-A-B bijvoorbeeld.
bamibal
12 jaar geleden
Er zijn echt heel veel liedjes die zijn opgebouwd uit 4 akkoorden. Hier heb je 4 akkoorden waarmee je heel veel liedjes kan spelen:

C, G, Am, F.

intro van let it be: C, G, Am, F.
heaven: F, G, Am, C, F.
what are words: F, G, C, F.

het zijn maar stukjes van de liedjes maar tegenwoordig kun je zowat alle popliedjes met deze akkoorden spelen.

let wel dat ook veel liedjes in een andere toonsoort gespeeld worden, je kan dus niet met elk liedje meespelen.

succes!