Waarom zijn de tonen tussen mi en fa en tussen si en do halve tonen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3.4K

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met de toonladder. Bij de majeur toonladder, die in West-Europa nogal gangbaar is, zijn dit de afstanden. Maar een mineur toonladder, of een van de kerktoonladders, (dorische, de frygische of een van de andere) hebben de halve toonsafstanden op een andere plaats staan. Als je bv op een piano een toonladder speelt op alleen witte toetsen, van D-d, dan heb je de dorische kerktoonladder te pakken. De psalmen staan in zulke toonladders genoteerd. Door die afstanden krijgt de daarin geschreven muziek een heel eigen sfeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is zo ontstaan, en is door niemand bedacht. Dit is gewoon het westerse toonsysteem, waar we ook aan gewend zijn. Daarom zien piano's er ook zo "vreemd" uit, met die malle groepjes van 2 en 3 zwarte toetsen. Precies om en om, wit en zwart zo veel overzichtelijker zijn.

Met een beetje oefenen zou het je best kunnen lukken, om dit systeem te omzeilen, en als je een toonladder zingt, stiekem op die halve tonen een hele te zingen. Maar dan ga je exotische muziek horen, en zullen er zelfs mensen zijn, die vinden dat je vals zingt.

Het toonsysteem ligt dus vast, en de afstanden in de toonladder ook. Als je dat gaat veranderen, "past" de muziek niet meer in ons gehoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hoe is dat zo gekomen? Per ongeluk? Of had/heeft een bepaald nut? Want alle andere toonafstanden zijn normaliter hele toonafstanden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets ontstaat gewoon in de loop der eeuwen. Net zoals spraak en taal. Ik wilde het niet te ingewikkeld maken, maar er valt nog wel wat meer over te zeggen. Het heeft ook te maken met de natuurlijke boventonen. O.a. de kwint en de terts zitten in de range van boventonen. En dat ligt echt vast, omdat dat de wetten van de natuur zijn. Tussen prime en terts, één hele toon is logisch, maar de afstand tussen terts en kwint is kleiner. Dat moet dus aangepast worden, en dan is er geen ruimte voor 2 hele tonen. Wel voor één hele, en één halve. Zelfde geldt voor de afstand tussen kwint en octaaf....... Snap je het nog een beetje, of gaat het je duizelen? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies om en om zou voor mij veel onduidelijker zijn. Nu is meteen te zien waar de tonen zitten... Hoef je niet tot acht te tellen en zo. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Zó kun je het ook bekijken. ;-) 't Is overigens niet alleen beter te zien, maar ook te voelen. Daarom zijn er denk ik ook zulke uitstekende blinde pianisten.