Wat houdt jammen op de elektrische gitaar in? Moet je dan goed gitaar kunnen spelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Antwoorden (2)

Een jamsessie is een onvoorbereid samenspelen van musici die elkaar min of meer toevallig tegen komen.
Het is niet noodzakelijk dat je heel goed kunt spelen zolang jouw niveau maar ongeveer overeenkomt met de andere muzikanten.
Je zal als beginnend gitarist weinig kans maken op een jamsessie met bijvoorbeeld Eric Clapton, maar met andere amateurs in een muziekcafeetje kan het reuze gezellig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammen is samenspelen met andere muzikanten, zonder dat er daarbij wordt toegewerkt naar een bepaald doel (zoals een optreden). Gewoon lekker samen muziek maken dus! Meestal houdt dit in dat er wordt geïmproviseerd.

Met je elektrische gitaar kun je al snel meespelen met powerchords over eenvoudige akkoordschema's. Het hangt er dus van af in welke muziekstijl je jamt, en eventueel met welk liedje als basis. Het is natuurlijk het leukste als je ook solos kunt improviseren. Bij veel (pop- en rock) liedjes is dat niet moeilijk, als je de toonsoort weet en bijbehorende pentatonische toonladder kent. Een kwestie van oefenen.

Als je op hoger niveau wil soleren, is het goed om majeur- en mineur toonladders te kennen, en de arpeggios (akkoordnoten) bij elk akkoord over de hele gitaar. Ook is het wel handig om van tevoren even te oefenen met het toepassen van dingen die je geleerd hebt...

En natuurlijk is voor een succesvolle jamsessie een flinke dosis muzikaliteit onmisbaar!