Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen een westerngitaar en een klassieke gitaar?

Dat vroeg ik me wel eens af. Ik wil binnenkort een akoestische gitaar aanschaffen dus wou ik er wat meer over weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
5.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zoals al gezegt is, is het grote verschil dus de snaren.
Wat nog niet gezegt is is dat western gitaren 4 gewikkelde snaren hebben en 2 dunne on-gewikkelde snaren.
Ook zijn western gitaren groter dus klinker harder.
En de brug heeft bij een klassieke gitaar een soort wikkeling en bij een western zijn dat dopjes waar je de snaar onder moet doen en dan dicht moet drukken
En bij klassieke gitaren gaat de frethals tot de 12 (octaaf) en bij een western gaat hij nog net een paar fretten verder.
Dus op een rij:
- snaar soort (metaal nylon)
- 4 gewikkelde 2 on-gewikkeld
- brug, knoopjes en dopjes
- fret hals tot 12 bij western iets hoger

ik hoop dat dit je helpt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het belangrijkste verschil is dat een western op stalen snaren staat en een klassieke op nylon snaren.
Voor een beginner zijn nylon snaren aan te raden omdat op staal beginnen pijnlijk en zwaar is.
Verder hebben western gitaren meestal een grotere klankkast met wat meer bas.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat hiervoor al genoemd is. De klassieke gitaar verschilt van de western gitaar in opzichten als snaren, brug, kop. Ook is de nek van een klassieke gitaar vaak breder.

De klank van een western gitaar is wat helderder, die van een klassieke (of spaanse) is wat doffer.

Ik raad je aan naar je locale muziek winkel te gaan en beiden even uit te proberen, het hangt erg van de stijl af die je wil spelen, maar je moet ook de klank mooi vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding