Is het aangeboren of aangeleerd om muziek spannend, romantisch of eng te vinden?

Ik vraag me dit af n.a.v. wat mijn zoon gisteren tegen me zei. Hij wilde dat we stopten met Zelda (een spel) spelen omdat hij de achtergrondmuziek van een bepaald veld eng vond. Het was een spookachtig muziekje. Hij is negen dus kan door zijn ervaringen associaties maken tussen enge muziek en enge situaties (bijvoorbeeld in films), net zoals hij het weet wanneer muziek romantisch is, spannend of iets anders.

Maar muziek wekt ook een bepaald gevoel in ons op en dit gevoel kan heel diep gaan. Het lijkt wel of dit gevoel echt 'in' ons zit.

Nu vroeg ik me af of je ook zonder kennis muziek op deze manier zou ervaren, of dat het puur aan onze aangeleerde ervaringen ligt dat we muziek op een bepaalde manier interpreteren.

Is het aangeleerd of aangeboren om muziek op een bepaalde manier te interpreteren?

Zou, als voorbeeld, mijn zoon dit muziekje ook eng hebben gevonden wanneer hij het niet had kunnen koppelen aan iets engs op tv?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeiende vraag +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha! Dat ken ik! Zo was ík ook vroeger.. Bij Mario in het kasteel, zo'n enge muziek! Goeie vraag haha!

Antwoorden (7)

Hier zijn volgens mij verschillende theorieën over. De eerste is dat het aangeleerd is, het klinkt logisch: je hoort muziek bij een bepaalde gelegenheid dus je zult de associatie maken met die gelegenheid. Als je op een begrafenis zware klassieke muziek hoort zul je dat als negatief gaan ervaren. Evenals feestelijke muziek bij een verjaardagsfeest.

De tweede theorie is dat het aangeboren is. Zo weten pasgeboren kuikens bijvoorbeeld dat ze in elkaar moeten duiken als er een schaduw overvliegt van een eventuele roofvogel. (Hier hebben ze een experiment mee gedaan waarbij ze dat simuleerden, de kuikens reageerden instinctief.) Zo zou het ook met muziek kunnen zijn.

Dan moet je voor jezelf kiezen welke theorie je plausibeler vindt. Ik ga persoonlijk voor de aangeleerde theorie omdat muziek geen overlevingsinstinct is zoals het wegduiken van de kuikens. Het lijkt me tevens sterk dat op dat gebied evolutionaire ontwikkeling is geweest gezien de relatief snelle ontwikkeling van muziek door de eeuwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een snelle ontwikkeling bedoel ik dat dingen als overlevingsinstinct zich hebben ontwikkeld sinds het begin van de evolutie van de mens. Daarbij vergeleken komen toonladders uit de klassieke oudheid pas net kijken. Muzikaliteit is inderdaad genetisch bepaald, maar dat is ook zo met een goed taalgevoel of juist een goed ruimtelijk inzicht. Dat zit hem in een sterkere ontwikkeling van de rechter hersenhelft. Zie ook dit plaatje, kan 'm niet uploaden. http://www.google.nl/imgres?q=linker+hersenhelft+rechter+hersenhelft&hl=nl&sa=X&biw=1366&bih=667&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=JF_nv7RjdEICwM:&imgrefurl=http://www.balancedmind.nl/braintraining/het-rechterbrein-neemt-het-over.htm&docid=NeGfT5mThg60MM&imgurl=http://www.balancedmind.nl/wp-content/linkerrechterhersenhelft.png&w=244&h=216&ei=CjcMT9_eAYSs-gbvk6yTBw&zoom=1&iact=rc&dur=295&sig=111712125569691693378&page=1&tbnh=142&tbnw=160&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:3,s:0&tx=87&ty=96
Ik vind zelf bijvoorbeeld soms de muziek bij Harry Potter slecht gekozen vooral in de eerste delen. Ik denk dat het tempo, het ritme en het opjagen irriteert. Dat ik iets moet vinden en dat er geprobeerd wordt mij een gevoel op te leggen.
Aangeboren of aangeleerd? Hij pikt gewoon op wat de maker er mee probeert te bereiken. Hij vind waarschijnlijk dat muziekje zelf gewoon niet fijn.
Bij Harry Potter weet ik dat er niet echt iets gaat gebeuren, want er komen nog meer boeken en films. Vind het zonder muziek ook mooi genoeg om het te kijken. ;-)

Het gevoel dat hij het onprettig vind om die muziek te horen. Dat heeft hij van zichzelf.
De verbale uitleg geven over waarom hij het niet leuk vind, dat is aangeleerd. Hij was dus misschien wel aan het onderhandelen? Ouders aan het overtuigen dat hij het liever niet meer hoort en daarvoor heeft hij iets gebruikt dat zijn ouders begrijpen en waardoor ze zich laten overtuigen.

Toegevoegd na 2 dagen:
UPDATE:
Het is ook een oude verkooptruc die in winkels wordt gebruikt om het koopgedrag te beïnvloeden. Daar wordt geprobeerd op de stemming van de klanten in te werken zodat ze zich laden verleiden tot impulsief koopgedrag.
Het is wel aan te leren om je ervoor af te sluiten. Als je jezelf namelijk bewust wordt van de poging tot beïnvloeding dan kan je jezelf daar tegen verzetten. Gewoon je verstand gebruiken je houden aan de oorspronkelijke koopplannen. Dat scheiden van het gevoel dat je het wel erg mooi vind.
VOORBEELD: Het is net zoiets als iemand die de hoofdprijs van een paar miljoen wint. Daar heel blij van wordt en opeens aan al die leuke "vrienden" die je komen feliciteren cadeautjes of een deel van het geld geeft wat ze zo erg nodig hebben. Dat moet je dus niet doen. Kom je er later achter dat je net tekort komt voor die ene (en enige echt) zinvolle investering.
Misschien is het een perfecte ingang om je zoontje een beetje uitleg te geven over de werking van zo'n muziekje. Kan hij er naar leren luisteren en zich bewust worden van wel/niet mooi vinden en beïnvloeding door muziek.
Is trouwens heel ingewikkeld, maar eenmaal bewust kan hij ook zijn eigen gevoelens daarover beter leren kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de ervaring die mensen krijgen bij bepaalde muzikale aspecten is aangeboren.

Hoe ver dat terug gaat in de tijd is een interessant onderwerp an sich.
Het kan zijn dat wij als mensen in de loop van de tijd door het zijn bloot gesteld aan muziek en geluiden dit genetisch hebben opgeslagen, maar het zou ook best goed op universele principes gebaseerd kunnen zijn! Geluid en kleuren zijn immers gerelateerd, en kleuren hebben ook een stemmingsinvloed.

Als een paal boven water staat vast dat ieder mens hetzelfde verschil onderscheid tussen, om een simpel voorbeeld te geven, een majeur en een mineur akkoord.
Componisten en arrangeurs van filmmuziek maken gretig gebruik van de verschillende invloeden die bepaalde samenklanken, geluiden, ritmes hebben op de sfeer van een film.

Toen ik op de filmacademie zat heb ik les gehad van een docent die dit uitgebreid behandelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant!
Kristal
12 jaar geleden
+1 voor je uitleg.
Toen mijn zoon nog een kleine peuter was, ik denk net een jaar, kon hij bij treurige muziek zijn handjes voor de oren doen en hartstverscheurend gaan gillen: dát wilde duidelijk hij niet horen. Hij reageerde op rustgevende muziek in zijn slaapkamer onmiddellijk, door vanuit angst of druk zijn helemaal rustig te worden.
Ik denk dus, dat het aangeboren is.
Als je baby in de baarmoeder druk is, dan wordt ook geadviseerd om rustige muziek op te zetten. Vaak werkt dat ook goed is mijn ervaring. Nou kan dat natuurlijk ook zijn, omdat je als moeder rustiger wordt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uit het leven gegrepen voorbeeld, Wendy! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik denk ook dat (tenminste voor een groot deel) aangeboren is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.
Ben ik met je eens hoor, dat het deels aangeboren is. Uiteraard ontwikkel je door je leven heen je gevoel voor muziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zo denk ik ook. Ik vind het wel grappig hoe een bepaald nummer de één ontzettend kan raken en de ander niet. Of hoe de één van een bepaalde muziekstijl houdt en de ander niet. Zelf hou ik bijvoorbeeld helemaal niet van jazz (naar mijn mening is het saai), terwijl sommige mensen er dol op zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O grappig, dat heb ik dus nèt zo!!! Ik kan daar absoluut niet warm voor lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt jazz waar de meeste helemaal zenuwachtig van worden (Bebop), en je hebt ook hele mooie jazzmuziek zoals met Billy Holiday, Quincy Jones, Michael Brecker en C Charlie Haden (American Dreams - droomplaat), Diana Krall... het begrip is breed.
Dit moest ik even kwijt, en ik snap waarschijnlijk wel welke muziek jullie bedoelen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En van welke muziek loop jij dan wel warm? (ben benieuwd of dat overeen komt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Dat loopt ontzettend uiteen, ik vindt heel veel mooi uit verschillende stijlen, waarvan iedere verschillende artiest uit een hele rij die ik kan opnoemen een uniek uiterste van bij me raakt. Als ik naar mijn op sterren gesorteerde beoordeling in mijn iTunes bibliotheek kijk kan ik er een paar opnoemen, wie weet komt er inderdaad iets overeen :-)
Joni Mitchell - Alison Krauss - Sting - Pat Metheny - Seal - Bliss - Deva Premal - Norah Jones - Marisa Monte ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ik vroeg het eigenlijk aan WendyH, maar ook leuk dat jij geantwoord hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh... (bloos) haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snorrie Bjazz... ik ben een cultuurbarbaar op jazzgebied ;-) Lotte, ik hou van specifieke vrouwenstemmen en dat in vele stijlen. Momenteel geniet ik nog steeds enorm van Caro Emerald en uit het verleden bijvoorbeeld Janis Ian.
Ik vind daarnaast tekst heel erg belangrijk en dan graag in combi met fantastische muziek ;-)
Jij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze b.v. http://www.youtube.com/watch?v=2MrKtX-c3XU&feature=related
:-) Schitterend...
Kristal
12 jaar geleden
Moooooii nummer Bas ...:-))
Maar ooooo ...wat lang geleden.... ;-)
Kristal
12 jaar geleden
+ 1 Wen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Práchtig hè!!! Ik had alle lp's van haar.
Thanx Bas, was effe zwijmelen ;-) En dank Kristal!
Volgens mij kan het evengoed de combinatie van beiden zijn.

Ik schrijf dit zo omdat er zich onlangs iets heel eigenaardigs afspeelde.
Ik was in België en kocht een 2de hands CD van U2

Ik speel de CD thuis en op een gegeven moment moet ik die CD absoluut afzetten omdat ik om een voor mij nog steeds onbekende redenen overgevoelig en behoorlijk onrustig wordt.

Het voorval gaat voorbij en ik neem de CD mee naar onze zuiderse thuis.
Mijn partner zet zonder mijn medeweten de CD op en wij zitten buiten op het terras.
De muziek staat vrij stil want ik heb er aanvankelijk zelfs geen erg in dat die opstaat.
De hond van de buren zit al een tijdje bij ons en loopt af en toe naar binnen.
Alles verloopt rustig en plots begint die hond extreem klagende geluiden te maken.
Ik sta op en ga kijken (omdat we ook poezen hebben) maar er is geen kat te bespeuren in de living.
Ik neem de hond mee naar buiten en dan maakt mijn vriend een opmerking over de muziek.
Ik kijk op en mijn haren staan als het ware rechtop als ik constateer dat die hond bij exact hetzelfde liedje begon aan te geven dat 'iets' als onaangenaam werd ervaren.

Nu vraag ik jou hoe die hond, die nauwelijks een maand in onze buurt woonde, exact dezelfde song aan iets onaangenaams kan associëren?
Alle andere liedjes gingen als het ware ongemerkt voorbij, ook voor mij, ook voor de hond.

Dus volgens mij is er wel degelijk een logica voor dit soort zaken maar zijn ze niet altijd in een eenzijdig verklarend hokje te vangen.

Wat ik wel merk is dat je iets wat je als eng ervaart kan blijven associëren aan een bepaald beeld, een bepaalde kleur of een bepaalde song doch dat je dat patroon ook kan doorbreken door er niet al te veel ophef over te maken. Zo neem je de druk of de weerstand voor een groot gedeelte weg. Zo ga ik met dit soort zaken om en zo werkt het voor mij perfect. Ik negeer het niet maar geef het ook geen extra voeding, begrijp je?

Best boeiend dat niet alles zomaar direct duidelijk is, anders waren er geen uitdagingen meer en ook geen redenen tot vragen stellen op GV, toch?

Geniet van je zoontje en zoveel ander moois tijdens jouw ontdekkingsreis op planeet Aarde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard!!!

Leg daarom ook de verbinding bij iets leuks en spannends!
en niet iets wat eng en onbekend is.

Het is aangeboren om geluiden en emoties te binden dus geef je kind van kleins af aan ook geen enge films of sprookjes maar bied hem/haar de waarheid liefde en vreugde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het wel.

KINDEREN
Zo is het ook aangeboren om bang te zijn voor verscheidene dingen. Zo is de ene bang voor het donker, terwijl de andere juist bang is ''van dat ene voorwerp'' in het donker. Maar het gaat erom dat het toch wel in een selectie zit.

Dus er is toch wel een soort meter van ''engheid'' in de hersens.

Zo kan dit ook bij muziek zijn.

Volgens mij zou het heel moeilijk zijn om het muziekje niet eng te vinden ook al zaten de teletubbies te dansen op die muziek. Want enge muziekjes hebben vaak een ritme.. vaak een mysterieus geluid. Ik kan het niet zo goed uitleggen, want muziek is toch wel weer een kwestie van smaak.

In kunstwerken ziet men bijvoorbeeld ook niet allemaal hetzelfde. Maar wel het gehele ''doel'' dus de kleur etc.