Wat is een goede opbouw voor een liedje?

Ik maak al een paar jaar nummers met FL Studio, maar ik vind het nogal lastig hoe de bouw van een nummer in elkaar zit. Bijvoorbeeld bij een house nummer, hoe werk je naar het refrein toe? Meestal gebruik ik een uplifter, zo'n geluidje wat spanning opbouwt, maar ik kan me voorstellen dat dat mensen gaat vervelen/irriteren. Zo ook hoe je dat doet richting het eind van het nummer. Misschien kunnen jullie aan de hand van de muziek die ik maak en op YouTube zet ( youtube.com/jorrissie) een oordeel geven wat anders moet? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Het beste antwoord

Een goede opbouw is belangrijk. Denk aan:
Opening
Midden
Slot

In de opening ben je eigenlijk aan het voorbereiden op het midden. En in het midden moet je knallen! Dus bouw langzaam op. En in het slot bouw je weer af naar 0.

Zie het bijv. zo:

Begin Midden Slot
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat het tegenwoordig in ieder geval een flinke beat moet hebben, en misschien ook een beetje basgitaar, daarbij een beetje harde muziek. Je kunt opbouwen naar een refrein door zacht en/of rustig te beginnen en dan steeds harder of ineens een heel snel/ hard refrein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt ook het tempo op voeren. dit is ook een veel gebruikte beat