Hoe komt het dat ik bij het basgitaarspelen rugpijn krijg?

Ik speel nu een maand of 2 basgitaar, (ik speel zittend met basgitaar op schoot) en als ik ga oefenen krijg ik na 10 min heel erg last van m'n rug. Dan kan ik niet meer doorspelen. Ik dacht zelf dat het misschien komt omdat ik een beetje over m'n basgitaar hang om de fretten te kunnen zien, ik kan nog niet echt op gevoel spelen. Wat is het volgens jullie en wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die gebogen rug is toch niet gezond, probeer in contact te komen met andere gitaristen of met je muziekleraar om jezelf een andere houding aan te leren waarbij je ook de fretten kan zien, lijkt me niet dat iedere gitarist rugklachten heeft gehad op het begin.

Antwoorden (2)

Het heeft beslist met je houding te maken! Vraag iemand met verstand van zaken eens kritisch naar je houding te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed inderdaad dat je te veel over je gitaar heen hangt. Vervelend! Zeker als je, zoals je zei, nog niet op je gevoel kan spelen.
Ik had hier ook last van, met mijn gewone gitaar.
Ik kreeg toen de opdracht om in plaats van mijn lichaam schuin te doen om de fretten te kunnen zien, de gitaar ietsje te kantelen en voor de rest goed rechtop blijven zitten!
En mijn tweede advies: oefen niet te lang achter elkaar, in kleine stukjes! Daardoor is het minder belastend voor je rug en blijft het beter hangen (bij mij in elk geval).
Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
En als je last blijft houden: vraag het aan je muziek docent.
Ik ken je natuurlijk niet, ik weet niet hoe jij speelt, dus dit is echt alleen wat is moest doen en wat jij kan doen (wat eventueel ook bij jou helpt).
Als het te erg wordt kan het ook zijn dat je rug beschadigd is en dan zou je naar de huisarts kunnen gaan, die je, indien nodig, doorverwijst naar de fysiotherapeut.