Waarom is Italiaans de muziektaal?

Waarom staan termen van tempo's et cetera in de muziek in het Italiaans aangeduid? Dit natuurlijk omdat er dan eendracht is en iedereen, waar ter wereld begrijpt wat er verlangd word als er bijvoorbeeld rallentando staat. Maar waarom is er gekozen voor het Italiaans?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
4.1K

Het beste antwoord

Omdat Italië eeuwenlang (15e, 16e en 17e eeuw) het centrum van de muziek is geweest. Denk aan Monteverdi en Gabrieli. Italië lag mijlenver voor op de rest van Europa. Alle nieuwe muziekstijlen uit die tijd zijn daar ontstaan. Wie in Europa professioneel de muziek in wilde ging in Italië studeren. Veel van wat er daar gecomponeerd werd ging niet Europa door, omdat het simpelweg niet begrepen werd, en omdat er in de rest van Europa geen goede plekken waren om het uit te voeren. Bijvoorbeeld stukken voor 3 koren die hoog boven het publiek tegenover elkaar stonden. Ook later heeft Italië heel veel goeie componisten geleverd, waaronder Puccini, Rossini en Verdi. Daarom is het Italiaans onomstreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord :-)!!

Andere antwoorden (3)

Zij zijn van oudsher de eerste die er wat van opgeschreven hebben... Zij definieerden het en natuurlijk gebruikte zij hun eigen taal...

Waarom is het nu in de techniek allemaal engels? Dezelfde reden is dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als aanvulling op bovenstaande antwoorden: ik heb eens een cursus Italiaans gevolgd. De lerares zei "Italiaans is de meest muzikale taal ter wereld." Het is een heel zangerige taal. Dus het klinkt in het Italiaans ook nog eens beter als in een andere taal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan het einde van de 16e eeuw is in Italië, in Florence, de opera ontstaan. Hierdoor is er een nieuwe solistische manier van zingen ontstaan. De muziek diende om het woord te verduidelijken en te ondersteunen. Dus werden er in de muziek notaties geschreven.
De opera heeft zich steeds verder ontwikkeld, en de muziek ging steeds minder als ondersteunend gelden, en meer de boventoon voeren.
De tijd van de barok volgt (van ongeveer 1600-1750) en de muziek heeft een leidende rol gekregen. De muzieknotaties in het italiaans zijn gebleven.