Kan muziek effect hebben op je gedrag?

Ik luister nogal 'extreme' muziek, zoals Rammstein, en The Misfits. Kan het zijn dat deze muziek effect kan hebben op mijn gedrag?

hier een voorbeeld liedje.
(http://www.youtube.com/watch?v=9y2MyMqVD0E (kan erge teksten bevatten!))

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, maak je geen zorgen.
Ik luister zelf ook graag naar metal (zoals Children of Bodom en Metallica) en ik ben nog steeds het zachtaardigste meisje van Nl! (kijk maar naar mijn foto, zie ik er kwaadaardig uit?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit kan effect hebben op je gedrag, alleen heeft het op iedereen een ander effect. Waar de ene agressief van wordt, maakt de ander kalm etc.

Antwoorden (9)

niks extreems aan Rammstein.
Maar als je er gevoelig voor bent zou je onrustiger kunnen worden, of misschien zelfs agressief.
Ikzelf vind extreme muziek juist rustgevend :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf ook (ben 13, misschien een beetje raar? :P) maar ik hoor soms berichten van mensen die geinspireerd worden door nogal 'extreme' teksten van muziek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha @ rutger ik ben 40 en luister naar rammstein ( dat is ook raar niet?) zovtussen de was en de strijk door!!!
Ik weet wel dat ik van die muziek in de auto harder ga rijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom minnetjes? Ik ga ook harder rijden als ik lekkere raggende herrie uit de radio hoor komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had dat iid eens gehoord dat mensen harder gaan rijden van opzwepende/drukke muziek.
Ieder reageert anders op muziek.
Sommige mensen gaan zich ruiger gedragen als er ruige muziek zoals rock wordt gedraaid en er zijn mensen die wanen zich als ze muziek horen uit de jaren zeventig alsof ze zelf weer 18 waren toen en worden wilder en stralen dan weer.
Maar dat ligt aan de persoon zelf.
Hoe hij zich op dat moment zelf voelt en hoe hij voelt.
Iedereen reageert op zijn manier maar het heeft inderdaad effect op je gedrag al is het maar van korte duur soms.
12 jaar geleden
Lijkt mij wel,muziek is sowieso iets dat op je inwerkt
en hoe negatiever de teksten en hoe langer
hoe meer dat in gedrag patroon zal worden ingebakken
Denk daarbij nog eens aan andere invloeden als drank en of drugs en mensen met dezelfde smaak
Dat je het je afvraag is al iets wat je dus er op alert maakt
het is waarschijnlijk niet alleen de muziek maar alles wat erbij komt.
Als voorbeeld, als je zeg maar het eerste liedje hoor waarmee je ooit met je meisje als eerste hebt gedanst gezoend o.i.d dat herinner je je altijd en kan je echt in een bepaalde mood brengen als ander factoren ook meespelen.

het in je eentje er naar luisteren zal waarschiijnlijk minder invloed hebben.
maar invloed heeft het zeker
12 jaar geleden
Muziek maakt de meeste emoties los! Je gedrag is een gevolg van onder andere je gevoel. Dus als jij boosheid voelt bij het luisteren naar jouw muziek kan het uiten in agressie. Ieder mens heeft wel een andere emotie bij elke style. Dus als jij agressief word betekend dit niet dat ik ook agressief word van het zelfde nummer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
muziek is een schonetaal, waarin Componist en uitvoerend
Kunstenaar uiting geven aan verschillende gemoedstoestanden. Als jij vatbaar bent voor een bepaalde gemoedstoestand kan dit terdege invloed hebben op jouw gedrag. En vergeet de DB's niet.
Vaak is het ook een bepaald slag mensen welke naar een
bepaald genre luistert, dat zegt al iets over de gemoeds-
toestand. Tip: er zijn goede oorbeschermers in de handel.

Toegevoegd na 31 minuten:
Oorbeschermers, dit moet n.l. zijn: Gehoorbeschermers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muziek heeft wel invloed op je emoties. we hebben zelf een onderzoek uitgevoerd waarbij mensen verschillende muziekgenres lieten luisteren. het blijkt dat je hartslag en bloeddruk toenemen bij muziek met een snelle ritme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan. Het is ook de bedoeling van muziek.
Muziek heeft veel verschillende effecten die ook emoties losmaken, je gedrag verandert alleen als je ervoor openstaat. Als je gewoon zin heb in lekkere downer muziek wil dit niet zeggen dat je er depressief van wordt op lange termijn, vrolijke muziek kan mensen ook vrolijk maken en zolang je teksten begrijpt en muziek ziet als een vermakelijke hobby en geen stemmen hoort in de muziek die er niet zijn moet je er gewoon van genieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de hersenen ligt het deel voor de intresse voor muziek vlakbij de intresse van muziek bij de mens. Muziektherapie word erg vaak gebruikt bij revalidatie van hersenletsel!

Toegevoegd na 3 minuten:
He, ik zeg het niet goed. De intresse voor muziek(smaak) ligt bij het hersendeel van emotie.