Hoe noem je het als men met zo'n soort borstel over een bekken gaan?

Ik denk tenminste dat het over een bekken is. Je hoort het vaker in oudere nummers.
Zoals in Ray Charles - I can't stop loving you. Het klinkt als een soort ruis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Het beste antwoord

Kwastjes werden ze vroeger genoemd, nu Brushes. Het
is een klein stokje met aan 't eind ± 20 cm lange ijzeren
erg dunne staafjes, welke je zowel over de snare-drums
als over de bekkens beweegt(in een rond draaiende beweging) hierdoor ontstaat een soort ruis, welke vaak
gebruikt wordt bij o.a. slow nummers, en achtergrond
muziek. Klinknagels in een bekken laten meer een
ringkelend, c.q. trillend, geluid horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Brushes zijn een soort van stokjes met uitlopers van stugge vezeldraad waarmee de snare-drum bespeeld wordt zodat het karakteristieke vegende ruisgeluid ontstaat.
Om ruis bij bekkengeluid te krijgen worden de bekkens aan de rand voorzien van losse klinknageltjes of door er enkele lichte kettinkjes overheen te nangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij slaat de drummer in dit nummer op zijn bijna gesloten hi-hat, maar ook met een flat ride bekken kan een droge ruis gemaakt worden zowel met brushes als met stokken.

Zie ook bron op 49 seconde: