mag je de tekst van een liedje in een boek verwerken ?

Ik ben 'bezig' met het schrijven van een boek. Hierin zijn er een paar gebeurtenissen gekoppeld aan muziek. Bepaalde zinnen in een liedje roepen gevoelens op. Mag je de zinnen citeren ? Zo ja, moet er achterin een bron bij vermeld staan ? Moet dit gevraagd worden aan de schrijver van het liedje ?

Hopelijk kan iemand mij hier meer informatie over geven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3.4K

Het beste antwoord

Jawel hoor, dat is geen enkel probleem. Vooral als het maar een paar zinnen zijn en niet het hele liedje. Het belangrijkste is hier, dat je de songtekst niet gaat gebruiken, en net gaat doen of je het zelf hebt geschreven, maar dat je duidelijk refereert aan een liedje in het verhaal. Je schrijft dan al in het verhaal zelf, dat het niet jouw tekst is. Uit je toelichting blijkt, dat dat laatste de bedoeling is.

Zijn het wat langere fragmenten, of komen er veel liedjes voor in je verhaal, dan zou je achterin je boek, de bronnen kunnen vermelden, zoals de naam van de artiest en op welke CD zo'n liedje staat. Als je dat doet kun je helemaal geen probleem verwachten, want dan is het gratis reclame, dus in het voordeel van de artiest. Bovendien is dat ook wel leuk voor de lezer. Kan hij al die mooie liedjes ook nog ergens terugvinden.
Succes met je boek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is best een goeie gedachte. Het klopt, dat de artiest vaak niet de bedenker van het liedje is, en ook niet de componist van de song. Maar in de praktijk, wordt het intellectueel eigendom meestal overgedragen, afhankelijk van het contract. Er zullen niet zoveel tekstschrijvers of componisten worden betaald over het aantal verkochte CD's. Zo'n liedje wordt dus eigenlijk verkocht aan de artiest. Bovendien zijn tekstschrijvers en componisten meestal volstrekt anoniem, en kom je soms namen tegen waar de meeste mensen nog nooit van hebben gehoord. Een song wordt dus geidentificeerd met de artiest. Het bezwaar tegen jouw manier van bronvermelding zou kunnen zijn, dat het de lezer eigenlijk niets zegt. Weet jij wie de tekstschrijver is van Sammy, tulpen uit Amsterdam, een beetje verliefd, of daar staat een paard op de gang? Ik niet....... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel een grappige discussie. Want of je je liedje nou verkoopt of niet, het blijft natuurlijk wel zo dat jij het geschreven hebt. Daar is helemaal niks meer aan te veranderen. Er is denk ik een verschil tussen rechten en oorspronkelijke componist of schrijver. Dat laatste is nooit te veranderen, het eerste wel, want kan verhandeld worden. De liedjes van de Beatles blijven geschreven door die jongens maar ze hebben er niets meer over te zeggen. De rechten kunnen worden doorverkocht, en ze mogen (tegen betaling aan de rechthebbende) aan iedereen worden verkocht. Vergelijk het maar met als jij morgen een koffiezetapparaat uitvindt dat ook pilsjes kan tappen, en sms-jes versturen. Jij blijft de uitvinder, maar als je de rechten aan Philips verkoopt heb je er nooit meer iets over te zeggen. ;-) Er is overigens ook nog wel een praktische reden: iedere keer als een liedje op de radio wordt gedraaid, moet er betaald worden. Dat geld gaat via BUMA/Stemra naar één rechthebbende. Het zou heel veel werk zijn, alleen het berekenen al, als artiest, producer, tekstschrijver, componist, achtergrondkoortjes etc, apart betaald zouden moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lilmicstar, daarmee bedoel ik het volgende: Stel dat je in je boek iemand aan het woord laat, die zwaar verliefd is, en je laat die persoon letterlijk dit zeggen:
"Ja, ik denk nog steeds, hoe het was geweest
Toen je naast me zat hier aan de bar
Ik vroeg: Drink je mee? Dat vond jij oke
Toen je proostte, naar me keek, werd ik zo week". In dat geval doe je net, of jij die "prachtige" poetische zinnen hebt bedacht, terwijl het gewoon plagiaat is. Want die tekst komt uit een liedje van Andre Hazes. Maar als je die verliefde persoon in je verhaal aan het woord laat, en je laat hem zeggen, dat hij aan dit liedje moet denken, dan is het totaal anders. Want dan geef je als schrijver van het boek duidelijk aan, dat jij die tekst niet hebt bedacht. In dat geval kun je de letterlijke tekst gewoon gebruiken.

Andere antwoorden (2)

Als je boek word gepubliceerd dan heb je toestemming nodig is het voor eigen gebruik hoef je dit niet te doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet altijd je bron vermelden, anders is het plagiaat