Er bestaan twee soorten vibrato: hamervibrato en strottenhoofdvibrato.
Hamervibrato wordt geproduceerd door de stembanden. Het klinkt als een serie pulsaties op dezelfde noot. Je kunt hamervibrato vinden door een geit of een machinegeweer na te doen. Dolly Parton, Edith Piaf, Ilse de Lange en Charles Aznavour zijn voorbeelden van artiesten die hamervibrato gebruik(t)en.
Strottenhoofdvibrato ontstaat doordat het hele strottenhoofd op en neer beweegt. Daardoor zing je als het ware heen en weer tussen twee noten, bijvoorbeeld een halve toonsafstand. Het tempo van deze soort vibrato is meestal langzamer dan dat van het hamervibrato. Strottenhoofdvibrato wordt veel gebruikt in allerlei genres, waaronder klassiek, jazz en pop. Je kunt dit vibrato onder andere vinden door legato te alterneren tussen twee noten die een halve of hele toonsafstand hebben.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede uitleg.
Het technische deel van hoe het zelf te produceren is moeilijke materie!