Wat is de definitie van soul (muziekstijl)?

Welke kenmerken heeft soul?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
5.8K

Antwoorden (2)

Soul is een muziekstijl die in de jaren 1950 en '60 ontstond uit rhythm-and-blues en gospelmuziek bij de Afro-Amerikaanse bevolking in het zuiden van de Verenigde Staten. De backing vocals in 'What'd I Say' uitgebracht door Ray Charles, zijn vergelijkbaar met een gospelkoor. Dit liedje uit 1959 kan gezien worden als het allereerste soulnummer.

Bij soul figureert veelal een zanger(es) met ondersteuning van achtergrondzang en een band met ritmesectie en koperblazers. De term werd voor het eerst gebruikt in 1961 om een muziekstijl aan te duiden die sterk beïnvloed was door gospelmuziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soul is een verzamelnaam voor muziekstijlen met een religieuze achtergrond. De muziekstijl is ontstaan uit rhythm and blues en gospelmuziek, kerkmuziek. Het kwam op onder de Afrikaans-Amerikaanse bevolking in het Zuiden van de Verenigde Staten. In de muziek klinken heftige emoties door en er wordt gezongen met lange, ingewikkelde uithalen. Achter de hoofdzanger(es) staat vaak een close harmony koortje. Close harmony is een meerstemmige zangstijl waarbij de stemmen een geheel vormen.
Bekende zangers en zangeressen zijn: Sam Cooke, Aretha Franklin, Marvin Gaye, Ray Charles en James Brown. De eerste opnamen van deze artiesten in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw worden gezien als het begin van de soul. Het platenlabel Motown werd er beroemd door. Inmiddels wordt de term soul ook vaak gebruikt als algemenere naam voor black music, Afrikaans-Amerikaanse muziek. En er zijn tegenwoordig ook blanke vertolkers van de soulmuziek.
Amadea