Is opera zingen moeilijk als je vergelijkt met normaal popzang?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Antwoorden (3)

Ja, want het vergt een andere zangtechniek. Daarnaast moet je acteren en drama tot uiting kunnen brengen.
Amadea
12 jaar geleden
Heb je het programma van popster tot operaster gezien? Daarin zag je dat de overstap niet meevalt.
Opera vereist een speciale zangtechniek en veel training. Opera's duren vaak vele uren lang. Je moet ook behoorlijk hard kunnen zingen, omdat je stem niet versterkt wordt. En de emoties moeten ook overkomen op de achterste rij. Intussen moet je ook nog een heleboel andere dingen doen op het toneel: van rennen en vechten tot doodgaan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om opera te kunnen zingen dien je op de eerste plaats over het geschikte basis(stem)materiaal te beschikken. Vervolgens dient door middel van de juiste training van de stem die in staat te worden gebracht om gezongen toen en klanken voort te brengen die niet schadelijk zijn voor de stem. Uiteindelijk spreken we dan over een geschoolde zangstem. Daarnaast dient men een klassieke opleiding te volgen.
De kunst van opera zingen vergt voor solisten een jarenlange oefening van de stem, waarbij verschillende methodes worden toegepast. Zo spreekt men over een Franse, Duitse of Italiaanse stijl. Belangrijker is echter hoe een goed geschoolde stem artistiek gebruikt wordt. Niet altijd behoeven hoge tonen hard te worden gezongen zoals velen denken, maar sommige componisten schrijven bij hoge tonen juist "zachtjes" voor. Als een zanger zo'n hoge toon vrij en met uitdrukking zachter kan zingen (bv bij het woord "liefde") geeft dat een bijzonder effect, maar is het technisch zeer moeilijk. Ook het zuiver zingen van klinkers bij hoge tonen is zeer lastig, maar toch een eis.
Opera zingen kost naast talent, veel oefening die eigenlijk nooit ophoudt. Daardoor is opera zingen inderdaad veel moeilijker en kost in ieder geval veel meer oefening en dus energie. Maar het resultaat mag er dan in vele gevallen ook zijn.