Waarvoor dienen de oordopjes die artiesten tijdens concerten in moeten?

Gister keek ik TVOH en daar zaten ze te klooien met die dingen, maar ik vraag me af waar het nou eigenlijk voor dient.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
9K

Het beste antwoord

Een artiest moet ook goed de rest van de band of muziek kunnen horen. Anders zing of speelt hij vals en uit de maat.
Vroeger had je daar retour boxen voor. Die stonden voor op het podium naar de artiesten toe. En zo hoorde je de hele band.

Tegenwoordig hebben ze kleine oortjes in waar de muziek te horen is. De band van TVOH speelt en is uitgecheckt met geluid. alle spelers hebben dus microfoons staan. Deze worden door de geluidstechnicus doorgegeven voor uitzending maar ook aan de artiest.
aan de andere kant krijgt de band ook het geluid van de zanger terug.

De basis is NIET bedoeld als oordop tegen geluid.

Ik speel zelf in een Big band en ook wij worden volledig uitgecheckt door een technicus. Anders hoor ik de zangeres gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zodat ze hun eigen band beter kunnen horen, in plaats van het publiek. Soms wordt ook hun eigen zang daarop gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd staat ook hun eigen zang erop, zonder de eigen stem op je oren is het heel moeilijk zingen.
De balans tussen band en eigen stem kan wel verschillen, vaak wordt het geluid van de band juist iets zachter gezet dan de eigen stem.
En ook ter bescherming van het harde geluid, kijk maar naar phil collins.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oordopjes aan snoertjes zijn zogenaamde "in ear monitors" - ze worden gebruikt om de zanger een eigen mix van geluid van de band, van zijn eigen stem en de stemmen van andere vocalisten te laten horen.
Het geluid hoeft niet gelijk te zijn aan het uiteindelijke concertgeluid dat het publiek te horen krijgt, het wordt naar de wensen van de zanger ingesteld.
Bij grotere concerten is een aparte geluidtechnicus verantwoordelijk voor de mix van de monitors van de artiesten.
Het gebruik van in ear monitors maakt het gebruik van losse monitorboxen op het podium vlak voor de artiesten overbodig.
Deze floormonitors verstoren dus niet langer het beeld en het geluid in de zaal, ook is er geen kans op feedback (rondzingen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ear monitoring dient 2 doelen

1 het geluid realtime horenvia het mengpaneel, in een stadion kan via de open luidsprekers vertraging oplopen waardoor je niet in het rimte met de band mee kan spelen.

op het podium kan ook een open monitor staan, maar het voor deel van het in ear is snoere weergave.

2 gehoorbescherming, ipv de ongecontroleerde decibellen via open speakers heb je een gedoseerd geluid.

wat door sommig als nadeel word ervaren is het "opgesloten" karakter ervan. je staat live te spelen maar je oren zijn luchtdicht verpakt.

wiki

http://nl.wikipedia.org/wiki/In-ear_monitor

Een in-ear monitor is een soort walkman voor een podiumartiest met slechts één radio-ontvanger die een strikt persoonlijke monitormix weergeeft. Het wordt vaak gebruikt in situaties waarin monitorspeakers niet wenselijk zijn, of wanneer de artiest zeer beweeglijk is.

Met een in-ear monitor hoort de gebruiker minder omgevingsgeluid waardoor het geluid minder hard hoeft te zijn, hetgeen weer gehoorschade beperkt of voorkomt.

Indien een artiest door de jaren heen zoveel gehoorschade heeft opgelopen is een in-ear systeem vaak nog de enige mogelijkheid genoeg te kunnen horen zonder dat dit vele rondzingers veroorzaakt.

Een beroemde Nederlandse artiest met dit probleem was André Hazes aan het eind van zijn leven, deze zanger had toen zoveel schade opgelopen dat hij zelfs bijna niets meer hoorde op een in-ear systeem.

Toegevoegd na 1 minuut:
snoere weergave

is

schonere weergave