Ik heb een gitaar met stalen snaren, wat voor capo moet daarop?

Of maakt dat niet uit?
Ik heb het hier overigens over een acoustische gitaar

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.5K

Antwoorden (2)

Het maakt inderdaad uit wat voor capo je erop zet. De hals van een Westers akoestische gitaar is aanzienlijk dunner en smaller dan die van de Spaans akoestische gitaar. Als je bij een muziekwinkel vraagt naar een capo voor een westers akoestische gitaar, dan weten zij voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een type yamaha g-55, is dat niet een klassieke/Spaanse gitaar? Geen westers toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk hoor, dus ik heb je geplust, maar ik heb wel eens een capo voor een Spaanse gitaar op een western gitaar en een elektrische gitaar gezet en dat ging wel. Hangt ws. erg van de ronding van de hals af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
233, een akoestische gitaar met stalen snaren is een western, een met 3 stalen en 3 nylon snaren is een spaanse of klassieke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Yamaha g-55 heb ik ff gegoogeld en het is een spaans akoestische gitaar. Je hebt dus een capo nodig voor een spaans akoestische gitaar. Zelf heb ik ook een spaanse waar ik een capo voor heb gekocht, koste toen der tijd 20euro, maar deze past echter niet op mijn elektrische gitaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Owja, als je alleen maar stalen snaren op je Yamaha g-55 hebt is de kans groot dat de bridge van de gitaar het begeeft... De spanning van de stalen snaren is niet bedoeld voor een spaanse gitaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb m een jaar of 4 terug gekocht met deze snaren erop, en het bevalt me prima, maar nu zoek ik dus een capo die er bij past... is dat dan uberhaupt wel mogelijk, een capo voor een spaanse gitaar met stalen snaren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, het lijkt mij in ieder geval niet slim dat je snaren voor een western gitaar op een spaanse gitaar doet en dat hij nog heel is verbaasd mij... Kun je misschien één of meerdere foto's van je gitaar hier uploaden ter verduidelijking?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jelmer: Een Spaanse/klassieke gitaar heeft ook niet 3 stalen snaren. Het zijn omwonden snaren, maar geen staal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een foto geupload, het is precies zo'n model
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is duidelijk een Spaanse gitaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad, eigenlijk hoort op deze gitaar dus nylon snaren, bij een muziek winkel zal men dit vast bevestigen. Ik ben van mening dat je alsnog een capo voor een spaanse gitaar moet halen, stalen of nylon snaren, het gaat vooral om de hals.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...om de toets. Die van 2333 heeft een vlakke toets. Dus die capo moet dat ook zijn.
:p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar even serieus, tussen de spanning op nylon en stalen snaren zit zoveel verschil dat ik de vraagsteller serieus te overwegen geef om die snaren om te (laten) wisselen voor de juiste, je beschadigt je gitaar als het een spaanse is waar nu stalen snaren op zitten. Sterker nog een westerngitaar is speciaal verstevigd (stalen pen in de hals bijvoorbeeld) om niet te bezwijken onder de trekspanning. Dat heeft een spaanse gitaar dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Ik betwijfel echter of het werkelijk stalen snaren zijn die erop zitten. Ik zie bijvoorbeeld dat de snaren om de brug geknoopt zitten. Dat doe je met stalen snaren niet voor zover ik weet (en mijn kennis gaat nog niet zo heel ver, geef ik toe).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie de foto nu pas, maar ik moet me al sterk vergissen als dat niet gewoon Nylon is inderdaad Widar. Stalen snaren zijn meestal aan een kant voorzien van die kleine metalen klosjes, hoe ze exact heten weet ik niet, die gebruikt worden om de snaar daar tegen te houden ten opzichte van het bevestigingsgat, de andere zijde bij de stemmechanieken kun je het beste met een tang bijbuigen en knippen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit inderdaad zo'n bult aan die dan tegen het gat aan wordt getrokken, of er zit een pen aan die in de gitaar wordt gestoken. Ik zie mezelf nog geen stalen snaren om de brug knopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Srry Patcat, de toets ^^
Nog belangrijker de toets (fretboard) van een staalsnarige gitaar is licht gebogen.
De klassiek gitaar heeft een platte toets. De capo moet dus dezelfde vorm hebben als de toets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, inderdaad, bedankt voor de aanvulling.