Als het volume, naar gevoel, bij oordopjes even hard is als bij in ears, is het dan even schadelijk?

Ik heb hiervoor altijd de standaard iPhone oordopjes gebruikt. Die zitten op je oorschelp in feite. Of in je oorschelp, maar niet in je gehoorgang.

Nu heb ik Dr dre beats en die zitten wel in mijn gehoorgang.

Nu dus de vraag: voor mijn gevoel is het volume even hard. (wel zachter gezet vergeleken dan m'n iPhone oordopjes, maar resulteert in naar mijn gevoel hetzelfdevolume naar mijn hoofd). IS dit schadelijker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Antwoorden (3)

Afstand speelt hier een grote rol. Bij geluid geldt immers, dat een 2x zo grote afstand tot te trommelvlies zorgt voor een 4x zo zacht geluid (uitgaande van een puntbron, dit kun je niet direct in dB omrekenen, dit is namelijk een logaritmische schaal).

Dus als je oordopjes "in je gehoorgang" zitten (2x zo dicht bij) moet je geluid 4x zachter staan. Dit klinkt echter misschien niet zo.

Vuistregels bij geluid:

Als het geluid 2x zo hard wordt, komt er 3 decibel bij.

Als het geluid 10x zo hard wordt, komt er 10 decibel bij.

Als je 2x zo ver weg gaat staan van een puntvormige geluidsbron (de meeste voorwerpen), gaat er 6dB af, als de omgeving niet teveel reflecteert. Als de omgeving goed reflecteert (zoals een concertzaal) zou het geluidsniveau niet af moeten nemen als je verder weg gaat staan.

Als je 2x zo ver weg gaat staan van een lijnvormige geluidsbron (zoals een weg), gaat er 3dB af, als de omgeving niet teveel reflecteert.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of het wél of niet schadelijk is hangt dus af van de hoeveelheid dB die je oren opvangen. De onderste bron geeft aan hoe lang je aan een bepaalde hoeveelheid decibel mag worden blootgesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet dus betekenen dat in-ears schadelijk of in ieder geval schadelijker zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als in-ears erg hard staan zijn ze schadelijk. Als je je "volumeknop" niet aanpast, zijn in-ears schadelijker dan "gewone dopjes" omdat ze dichter op je trommelvlies zitten. Of ze ook werkelijk schadelijk zijn, hangt af van hoe hard je muziek staat. Staat deze normaal, dan zullen ze beide geen schade tot gevolg hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar in het algemeen doen mensen hun in ear oordoppen wel op een lager volume, aangezien er weinig tot geen geluid uit de omgeving komt waardoor ze het niet hoeven te overstemmen met hun muziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klópt. Dat is weer een groot voordeel van die dopjes. Ze sluiten direct je oren (grotendeels) voor omgevingsgeluiden, waardoor je muziek beter hoorbaar is en daardoor minder hard hoeft te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft het over het gevoel van eenzelfde geluidsvolume. Dan zijn ze dus niet schadelijk. Hij heeft het volume al aangepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Haelenaar: Hangt er vanaf hoeveel hij het volume heeft aangepast, en wat dit betekent voor de dopjes. Is "1" volume 1 dB minder, of 10.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een gevoel van eenzelfde geluidsvolume ga ik ervan uit dat de geluidsdruk op de oren gelijk is.
NEE. dit is niet schadelijker. Het gaat om de hoeveelheid geluid die je trommelvlies bereikt. Als voor jouw gevoel deze hoeveelheid hetzelfde is, dan zal dat ook zo zijn.
Het maakt niet uit of je nu on-ears, in-ears of oordopjes gebruikt. Of zelfs gewoon naar luidsprekers luistert. Zolang het volume zoals jij het ervaart nog prettig is, is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een waardevol antwoord. + Dus (en flauw van die ongemotiveerde min). De allerlaatste zin krijg nog een kanttekening van me, en dat is dat je niet zonder meer kun stellen dat er niets aan de hand is, wat ik vertaal naar niet schadelijk, als je het zelf als prettig ervaart. Sommige mensen vinden hard draaien prettig, zo hard dat het wel degelijk boven de dosiswaarde van schadelijk geluid komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@basmeyer Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. En uiteraard bedankt voor je plus.
Het luisteren met de in-ears is even of doorgaans minder schadelijk, afhankelijk van het omgevingsgeluid.

De uitleg hiervoor is dat je bij de standaard oordopjes het geproduceerde geluidsniveau harder moet zetten om dezelfde ervaring te hebben en net zoveel details te horen als bij de in-ears. Dat komt omdat bij de standaard oordopjes er omgevingsgeluid bij op geteld wordt (mist aanwezig).

Elke koptelefoon en setje oordopjes is weer anders qua geproduceerde geluidsdruk staat tot ingesteld volume, mede door de impedantie. Het is goed dat je dit zelf al in je vraagomschrijving vermelde, om misverstanden te voorkomen.

Om je gehoor zo lang mogelijk gezond te houden, beschadiging is namelijk niet te genezen dus onherstelbaar (!), kun je het beste op zo laag mogelijke niveau's luisteren.
Helemaal omdat de kwaliteit van de oordopjes stap voor stap steeds maar beter wordt. Daarmee neemt de vervorming af, een maatstaf die het gehoor neemt voor het maximale geluidsniveau wat nog prettig is. Je bent dan geneigd het harder te zetten wanneer het je gaat om zo hard mogelijk. Met schadelijke gevolge van dien...