Waar gaat het nummer Whiter Shade Of Pale van Procol Harum precies over?

Heb die tekst wel een stuk of 1000 keer geluisterd, maar snap er nog steeds niets van. Ik versta wel precies wat ze zingen, maar het lijkt wel of ze steeds van de hak op de tak springen of zo. Heeft iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
74.1K

Het beste antwoord

Het is waarschijnlijk de beschrijving van een trip (onder invloed van drugs dus).
Hier is een vertaling.

NL- We sloegen het lichte geflauwekul over
En deden radslagen op de vloer
Ik voelde me een beetje zeeziek
Het publiek schreeuwde om meer
De ruimte gonste harder
Terwijl het plafond weg vloog
Riepen we om nog een drankje
De ober bracht een blad

En daardoor dat later
Toen de molenaar zijn verhaal vertelde
Dat haar gezicht dat eerst een beetje spookachtig was
Nog witter dan bleek werd

Ze zei dat er geen reden is
En dat de waarheid duidelijk te zien is
Maar ik dwaalde door mijn speelkaarten
Liet haar niet zijn
Een van de zestien Vestaalse maagden
Die op weg waren naar de kust
Op het moment waren mijn ogen open
Ze hadden net zo goed gesloten kunnen zijn

En daardoor dat later
Toen de molenaar zijn verhaal vertelde
Dat haar gezicht dat eerst een beetje spookachtig was
Nog witter dan bleek werd

Toegevoegd na 4 minuten:
Jan Rot heeft een heleboel nummers "vertaald", bewerkt en een eigen draai aan de tekst gegeven.
Ook dit nummer.
Scroll naar beneden naar nr. 8
Je ziet wel dat het net zo goed een wazige tekst is geworden, een soort droomverhaal.
{dit is dus geen vertaling!}
http://www.janrot.nl/nachtliedtekst.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (1)

Op de website in de link staan diverse uitleggen van dit nummer. Mij lijkt de volgende (vrij vertaald) het meest waarschijnlijke:

Het nummer gaat over kapot zijn, op meerdere manier uit te leggen. En dan vooral de link tussen de zee (en de rampen die daar gebeuren (denk aan vroeger op houten schepen)) en romantische veroveringen. Dat gecombineerd met alcohol zorgt voor een wat onwerkelijk beeld van de persoon van waaruit dit liedje geschreven is. Daarnaast vermaakt de hoofdpersoon zich toch liever met een boek dan dat hij de kans riskeert om een gebroken hart op te lopen.

Nou ja... wel een beetje vreemd dus. Maar goed, jaren '60 he, toen zat er bij het schrijven van de liedjes vaak wat bedwelmende middelen in het lichaam.