Wat is de gelijknamige toonladder van Ges?

De stamtoonladders hebben zowel een parallelle toonladder bv: C en a, maar ook een gelijknamige bv: C en c (met twee mollen).
Maar wie kan me zeggen wat de gelijknamige toonladder van Ges is ( dus sol mol groot)?
Niet de parallelle dus maar wel degelijk de gelijknamige.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Antwoorden (2)

Allereerst: de gelijknamige toonladder van C (=c) is gebaseerd op de mineurtoonladder van Es en heeft geen 2, maar 3 mollen (nl Bes, Es en As). De gelijknamige toonladder van Ges zou dan theoretisch gebaseerd moeten zijn op de mineurtoonladder van Beses.

Maar het is de vraag in hoeverre je dan nog van muziekpraktijk kunt spreken, aangezien Ges/Fis al de praktische sluitposten zijn van de kwintencirkel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Beses misschien beter te schrijven als: Bes-es
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie nou je reactie pas... heb net al een antwoord gegeven. De vraag is toch wat vreemd. De 'gelijknamige' toonladder van Geses... klinkt als een strikvraag. Enige goeie antwoord is GesEs, als'ie een andere naam zou hebben, is hij niet gelijknamig. ;-> Geses is wel een halve toon lager dan Ges!!
Compris heeft gelijk. Als aanvulling: Ges is "enharmonisch gelijk" aan Fis. De paralleltoonladder Beses mineur is enharmonisch gelijk aan A mineur.

"Enharmonisch gelijk" betekent dan: praktisch hetzelfde. Op papier iets anders, maar op een piano hetzelfde.