Wat is het verschil tussen house/trance/techno?

Ik weet wel wanneer het house of techno is. Maar tussen house en trance vind ik het weer lastiger. Iemand een ezelsbruggentje om dit te onderscheiden? Bvd

Toegevoegd na 15 minuten:
Maar waarom noem je de muziek doe sommige maken house (swedish house maffia) en sommige techno (chris liebing) en andere weer trance?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
20.8K

Het beste antwoord

House is eind jaren '70 ontstaan. De eerste house klinkt niet echt als de latere house. Het wordt daarom ook wel proto-house genoemd. Rond 1983 ontstaat langzaam de vorm waarin house bekend werd in onder andere de Warehouse in Chicago (waar housemuziek ook zijn naam aan dankt), waar onder anderen Frankie Knuckles draaide en in de Paradise Garage (waar de term garage vandaan komt) in New York, waar Larry Levan zijn draaikunsten vertoonde.
In de zomer van 1987 slaat tijdens de Summer of Love housemuziek, waaronder ook de techno uit Detroit over naar Europa. Eerst van Ibiza naar Engeland, daarna volgt de rest van Europa snel, ook mede dankzij MTV's Party Zone, een dan net gestart dance programma op MTV Europe.
Vanaf die tijd staat in Nederland de term house voor alle stijlen elektronische dansmuziek, maar al snel maakt men onderscheid tussen diverse sub-stijlen. House en/of techno is al snel een eindeloze reeks van mengvormen (cross-overs) tussen vele soorten elektronische dansmuziek onderling en andere muziekstijlen, waardoor weer nieuwe stijlen ontstaan die steeds minder gingen lijken op de oorspronkelijke house of techno.

Techno is de wat meer ritmische / monotonere tak van house.
En is een elektronische muziekstijl die het levenslicht zag in de jaren zeventig van de twintigste eeuw, maar zich met name in de jaren 80 ontwikkelde in onder andere Detroit en Frankfurt. De term techno is vanaf het begin van de jaren negentig in Amerika in gebruik geraakt als verzamelnaam voor een veel groter geheel aan elektronische muziekstijlen.

Trance (Engelse uitspraak: trɑːns) is een subgenre van dance waarin de nadruk op de melodie, de opbouw en de euforische/spacey sfeer ligt. Een tranceplaat begint vaak met een eentonige beat, en na verloop van tijd komt er steeds meer percussie en melodie bij. In het midden van de plaat is vaak een break, die toewerkt naar een climax. Het aantal beats per minuut ligt vaak tussen de 125 en 150 en de melodie wordt vaak herhaald. In een goede tranceplaat krijgt de luisteraar het gevoel alsof hij 'in trance' is, vandaar de naam.

Toegevoegd na 4 minuten:
om dit goed te kunnen onderscheiden moet je de oorsprong een beetje kennen.

Maar in het kort zou je house misschien kunnen herkennen aan de wat relaxtere warme funky klanken op een wat lager tempo.

De techno aan de wat duistere ritmische herhalende stijl.

En de trance aan de synthetisch euforische melodien waarvan het tempo vandaag de dag vaak weer wat hoger ligt dan de rest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

House is een verzamelnaam voor alle elektronische dansmuziek. Elektronische muziek door middel van bijvoorbeeld een drumcomputer, synthesizers of computers wat vaak gemixt wordt met andere muziek.

Diverse landen kombineren en expirimenteren en komen tot vele soorten House. Engeland ontwikkelde Breakbeat en Jungle. Dit hebben ze aan de hand van het expirementeren van het veranderen van de drumritme van Techno en Trancehouse. Duitsland is de echte grootmeester van het maken van diverse soorten House. Zo hebben ze Trance, Techno en Hardcore, maar ook Nederland heeft ook niet stilgezeten. Ze hebben Mellow ,en iets eerder dan Duitsland ,hebben ze diverse soorten Hardcore ontwikkeld zoals: Gabber en Oldskool. Zo heeft Amerika van de Mellow weer Garage uitgevonden.

Antwoord op je vraag: House is gewoon een verzamelnaam van diverse stromingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=PkQ5rEJaTmk&t=1m32s
http://www.youtube.com/watch?v=gNrqStSV2A4&t=2m15s Makkelijk te horen verschil, techno zit altijd die snel repeterende 4 maten in, SHM is heel synth overheersend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is SHM meer progressive house volgens mij dan house. Dit is meer house:
http://www.youtube.com/watch?v=c4mJNdLY3W8&t=2m40s