Hoe moet je de akkoorden spelen (keyboard) als er het volgende staat?

Cm/G

Eb/G

Gm

Ab2

Toegevoegd na 1 minuut:
en als er bijvoorbeeld alleen staat:

G

is dat dan G maj of G min?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Het beste antwoord

Bijvoorbeeld het Cm akkoord bestaat uit de tonen C-Eb-G. Zo kun je het akkoord spelen. Je kunt 'm ook spelen als Eb-G-C of G-C-Eb, het blijft het Cm akkoord.

De grondtoon van het Cm akkoord is C, maar je kunt dus ook een andere toon als bastoon kiezen, namelijk Eb of G. De bastoon wordt dan achter de schuine streep aangegeven. Dit wordt een omkering genoemd.

Cm/G speel je dus als G-C-Eb
Eb/G als G-Bb-Eb
Gm als G-Bb-D
Ab2 als Ab-Bb-C-Eb

Het akkoord G speel je als G-B-D.
Als het een mineur akkoord zou zijn, dan staat er een m achter: Gm (zie hierboven).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De letter achter de streep geeft de basnoot aan. Eb/G betekent dus een Eb akkoord met een G basnoot. Het kan ook de omkering van het akkoord aangeven. Je speelt dan dus G-Bb-Eb in plaats van Eb-G-Bb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als er alleen G staat is het G majeur. Staat er Gm, dan is het G mineur. Staat er G7 dat is het G septieme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met nog als aanvulling op het hierboven genoemde:
C2 betekent een C-groot akkoord (C-E-G) waar de tweede noot uit de betreffende toonladder aan toegevoegd wordt. In mijn voorbeeld dus de D. Het akkoord C2 wordt dan C-D-E-G.
Om het dan helemaal compleet te maken: sus4 kom je ook vaak tegen. Hierbij wordt de terts niet gespeeld, maar juist de 4e noot uit de toonladder toegevoegd. Csus 4 wordt dus C-F-G.

Succes!