Hoe lang duurt het voordat ik redelijk piano kan spelen?

Ik heb vandaag een piano gekregen voor op mijn kamer en ik wil natuurlijk heel graag goed leren spelen. Nou vroeg ik me af hoe lang het duurt voordat je redelijk piano kan spelen. Ik ben van plan om een klein uurtje per dag te oefenen. Zonder les, want mijn zus heeft dat al 4 jaar gehad dus ik heb nog heeeeel veel boeken. Oja, ik wil niet opscheppen ofzo; maar mijn IQ is 141 dus ik vroeg me af of dat helpt? Verder heb ik nooit een instrument gespeeld behalve Wii Music haha.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
20.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow grote kamer een hele piano past erin en ook nog je bed je kledingkast je bureau mischien nog tv of comp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja het is inderdaad geen kleine kamer,

Het beste antwoord

Als je zus al 4 jaar les heeft gehad, weet je ook wat ze daarmee heeft bereikt. En wat is "redelijk pianospelen" ?
Sommige mensen zijn al blij als ze "boer daar ligt een kip in't water" op verjaardagpartijen 2 stemmig ten gehore kunnen brengen, anderen willen op z'n minst Für Elise laten klinken zoals Beethoven het bedoeld heeft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/F%C3%BCr_Elise

NB
Zonder lessen leer je sowieso niet goed pianospelen, want je wordt dan niet gecorrigeerd als je iets fout doet.

En met zo'n IQ kun je dit ook allemaal zelf wel bedenken. ;>)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke +, vooral om die laatste zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zus speelt nu fur elise dus dat zou ik ook wel willen. Maar je antwoord vond ik best zinvol.

Andere antwoorden (7)

Dat kan helpen, maar hoeft niet. Misschien kun je met een hoger IQ wel technisch goed spelen, maar blijft het "houterig" misschien heb je geen gevoel voor muziek, dan zal het ook moeilijker gaan.
En verder": heb je genoeg discipline om uit jezelf iedere dag een uur te oefenen, ook saaie toonladders, of wil je gelijk Mozart onder handen nemen?

Dus er zal uit de prakttijk moeten blijken hoe snel je het leert, en wat je redelijk genoeg vindt
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo annelies,
Ik speel sinds het weekend piano.
Ik ben van yann tiersen comptine d'un autre eté aan het oefenen. Het eerste stukje kan ik al wel. Maar hoe bedoel je met houterig klinken? Dat kun je toch met de pedalen verlengen als je een toets aanslaat? Ik moet er wel bij zeggen dat ik al 8 jaar drum.
joh ik zit er al 3 maanden op en met de eerste noten kan je al zelf een paar liedjes verzinnen. het punt is alleen dat je de motivatie moet houden. als het te sloom voor je gaat is het niet een goede hobby voor je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel leukd at je en piano hebt gekregen en zin hebt om daar op te gaan spelen. Je klinkt enthousiast en terecht, want het is een prachtig instrument.Je kunt jezelf leren noten lezen en dan alle boeken van je zus gaan doorspelen en dan kan je pianospelen. Maar je mist dan wel iets essentieels, namelijk de basis en dat is een goede techniek. Het gebruik van handen en polsen en vingers , een evenwichtig houding en fysiek ontspannen zitten, precisie en controle over de fijne motoriek. Dat kun je jezelf niet aanleren. Als je dat niet hebt ben je extra gevoelig voor blessures en daar zit je vast niet op te wachten. En hoge intelligentie is wel zinvol. Niet voor niks is een Conservatorium een HBO opleiding. Wees slim en gun jezelf een professionele pianodocent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is maar 1 talent, en dat is het talent om je te concentreren. Als je dat een kwartier per dag lukt kun je na een jaar fur elise spelen. Oefen wel de vingerzetting meteen goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er zijn meer talenten dan 1, Concentratievermogen is geen talent, net zo als IQ dat ook niet is. Talenten zijn specifieke begaafdheden. Zeker niet zo algemeen als concentratievermogen. En iedereen kan zich concentreren, Niet allemaal even goed, maar genoeg om na een jaar oefenen für Elise te kunnen spelen. Ernstige handicaps daargelaten.
Proficiat met je nieuwe piano alvast.
Je kan ook op YouTube tutorials bekijken en daarvan leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enige aanleg is onontbeerlijk maar als je een eenvoudig liedje kunt zingen is het een kwestie van oefenen.
Als je elke dag wat serieus oefent kun je zeker na een jaar iets leuks spelen, maar een pianoleraar is onontbeerlijk. Met jouw intelligentie moet het klaar als een klontje zijn dat je die nodig hebt omdat je anders alleen jezelf de schuld kan geven.
Tien vingers is ook handig, dus wees voorzichtig met vuurwerk, maar zelfs met een vinger minder kan het ook nog leuk klinken.
Zie bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik speel nu m'n achtste jaar piano (met les). 'Redelijk' is heel breed en hangt af van factoren als inzet, doorzettingsvermogen, begrip van de stof/techniek, beheersing techniek enz. Als je echt wilt en je speelt alleen stukken 'van een blaadje' dan kan het denk ik wel zonder les. Wil je echter zelf aan de gang met akkoorden en improviseren dan is het denk ik verstandiger les te nemen. Een leraar die dit goed kan zal je beter de theorie uit kunnen leggen en a.d.h.v. voorbeelden laten zien. Maar dit hangt allemaal af van je eigen behoeften en wensen. IQ heeft zeer weinig tot geen invloed op je prestaties. Misschien snap je de theorie sneller of makkelijker, die overigens vaak niet erg moeilijk is. Hoe goed je speelt hangt natuurlijk vooral af van je techniek, gevoel voor ritme enz.